Re: [MD-sorular] FW: çember yay ilişkisi

ozcan kasal ozcankasal at yahoo.com
10 Mayıs 2007 Per 20:48:10 EEST

Merhaba,

Sorunun özel değerler verildiğinde kalem kağıt ile çözülebileceğini düşünüyorum. Genel olarak ise bilgisayar yararlı olur gibi geliyor  :D

Şimdi doğru parçasının uzunlugu x, yayın uzunluğu y olsun. Kesim noktalarını gören merkez açı a olsun. Yarıçap r olsun. [x ve y biliniyor]

ra=y ............(denklem 1)

olur.
Diğer taraftan oluşan üçgende cosinüs teoremi ile,

x^2=2r^2-2r^2cos(a) ...............(denklem 2)

olur. [Burada x^2 ifadesi x*x ya da "x kare" anlamında]. Birincide a=y/r oldugundan, ikinci denklemde yerine koyarsak

cos(y/r)=1-(x^2)/(2r^2).................(denklem 3)

elde edilir. Toparlamak için, y/r=u , ve (x^2)/(2y^2)=t dersek

cos(u)=1-(u^2)t

elde ederiz. İşlemlerde ya da düşüncede hata yoksa özel ve güzel değerler için bunun çözülebilmesi lazım [t biliniyor]. Ama genel olarak, grafiğe bakarak birşeyler söylenebilir belki ama, bilgisayar bu işi çözer. :) Grafik ile, cos(u) eğrisi ile, kolları aşağı bakan bir parabolün kesiştiği noktada bizim u değerimiz.

Çözümün tekliği yay uzunluğunun integral ile hesabından ya da geometrik olarak görülebilir belki.

Özcan