Re: [MD-sorular] tanım

Ali İlik aliilik at gmail.com
10 Mayıs 2007 Per 22:37:01 EEST

Bu soruyu gerçekten yine ortalığı karıştırmak, felsefe vb. tartışması yapmak
için değil, matematik açısından sordum.

Mathworld'e yolladığım bir yazı vardı bu konuda. Buraya da göndermiştim.
Linki şu:

http://cs.bilgi.edu.tr/pipermail/md-sorular/2007-February/001790.html

Ama tekrar düşününce emin olamadım yolladığımın doğruluğundan. O zaman da
pek emin değildim doğrusu...

Listemizin (MD Sorular) hayran olduğum bir iç dinamiği var: alabildiğince
özgür olmakla beraber, bazı mailleri pas geçiyoruz.

Bunun çeşitli sebepleri olabilir: yanıtı bilmiyoruzdur, son zamanlarda çok
mesaj göndermişiz de başkaları da konuşsun istiyoruzdur, emin değilizdir,
soru çok kolaydır - ilgi alanımıza girmiyordur, vs...

Ama tanımla ilgili sorumu 2. kez yazmama rağmen yanıt gelmemesi listede bu
soruların yanıtlarının bilinmediğine inanmaya başlamama sebep oldu.
Olabilir. Eğer bilinmiyorsa, başkalarına, Mathforum'a falan soracağım. Belki
bilen vardır.

Ali Abi'nin Önermeler Mantığı kitabı şu an elimde ve sayfa 112'ye, sonra da
dizine bakıyorum. Dizinde tanım yok. Olağanüstü bir kitap olduğu aşikar.
Türkçe'de eşi benzeri olmayan bir kitap. Başka dillerde var mı bilmiyorum.
Hiç ama hiç klişe olmayan bir yaklaşımla yazılmış. tteorem olayı enfes. BT
ve MP yardımıyla bazı tanımlar verilmiş. Ama gel gelelim tanımın ne olduğu
yok!

Tanımın ne olduğu gerçekten felsefi bir soruysa yanıtını sonraya bırakmak
istiyorum. Sonra öğrenirim.

Ama matematik açısından şunun yanıtını daha çok merak ediyorum:

Her çift gerektirmeli önerme bir tanım mıdır?

Her tanım bir çift gerektirmeli önerme midir?

Eğer yukarıdaki 2 sorunun da yanıtları evet ise aşağıdaki önerme bir
teoremdir:

Bir şey tanımdır <=> o şey çift gerektirmeli bir önermedir.

Yani p<=>g hem p nin hem de g nin tanımıdır. Zira çift gerektirmeli önerme
demek denk önermeler demektir. İki şeyin tanımın aynı şey olması o iki şeyin
denk olduğu anlamına gelir.

Yukarıdaki irdeleme sıkıcıysa, şu iki sorunun yanıtını öğreneyim çok mutlu
olacağım:

 *Her çift gerektirmeli önerme bir tanım mıdır?*
*"p<=>g hem p nin hem de g nin tanımıdır." önermesi bir teorem midir?*

Ali

09.05.2007 tarihinde Kaan Demiralp <jiontr at yahoo.com> yazmış: