Re: [MD-sorular] FW: çember yay ilişkisi

Ali İlik aliilik at gmail.com
10 Mayıs 2007 Per 23:53:51 EEST

Bir çember yayının ve o yayın iki ucunu birleştiren kirişin uzunluğunu
bildiğimizi varsayalım.

Yayı gören merkez açının radyan cinsinden ölçüsü 2a birim olsun.

Yayı gören merkez açı pi radyandan az olduğunu varsayalım. Eğer değilse de
aşağıdakine benzer şekilde çözülebilir.

Yay uzunluğu 2ar, kirişin uzunluğuysa 2rsina dir.

bunları oranlarsak (2rsina/2ar) = sina/asayısını buluruz. Bu sayıya k
diyelim.

Şimdi sina-ka=0 denkleminin köklerinden biri işimize yarar.

Elimizde 2ar nin değeri vardı. a yı da bulduk. Böylece r yi de buluruz ve
nihayet pir^2 de alanı verir.

Yani soru aslında sina-ka=0 denklemini çözmekten geçiyor.

Nümerik analiz konusuna girmesi lazım.

Bir aralar cosx=x denklemiyle uğraşıyordum. Newton-Rapson diye bir metod
varmış, onunla bulunuyormuş.

Sinüste işe yarar mı bilmem.Kirişin uzunluğu yaydan küçük olacağı için k>1
oluyor.

http://www.download.com/DeadLine/3000-2053_4-10489854.html?part=dl-DeadLine&subj=dl&tag=button

Yukarıdaki linkten bir program indirdim. Çok daha iyileri vardır da bir
bakmak istedim neler çıkıcak diye.

Mesela sinx-0.5x=0 için şunu verdi (grafik de çiziyor kabaca):

  sin(x)-0.5*x = 0  *[-6,28318531; 6,28318531]*

3 roots found.
  *x1* -1,89549427 *x2* 0 *x3* 1,89549427

Copyright 2003-2006 Ionut Alex. Chitu <http://deadline.3x.ro/>.

Ali