[MD-sorular] matris carpimi

ali nesin anesin at bilgi.edu.tr
13 Mayıs 2007 Paz 22:51:18 EEST

<<- Ornegin A ve B nonsingular oldugu verilmis ise, belli bir A icin AB=BA
kosulunu saglayan bir tane mi B=A^-1 vardir, yoksa baska B'ler de saglar mi?

Bir tane vardir tabii. R bir halkayse, R'nin tersinir elemanlari bir gruptur
ve bir grupta bir elemanin ters,nden ancak bir tane olabilir.

<<- Sadece A nonsingular denmis ise AB=BA kosulunu saglayan A'nin tersinden
baska B matrisleri de var midir?>>

Bir tane olur mu? A var ornegin, A^2 var, A^3 var... A'nin tum gucleri var.
Baska da olabilir. AB = BA esitligini saglayan B matrisleri carpma altinda
kapalidir.

"AB=BA olmasi icin gerek ve yeter bir kosul var midir?" Once, cismini
genisleterek (cebirsel kapali yaparak) A'yi Jordan Canonical form'da yaz. O
zaman AB = BA esitligini saglayan matrisleri bulmak daha kolay. Simdi geri
gitmen gerekiyor. Pek o kadar kolay degildir. Eger cisim zaten cebirsel
kapaliysa cok daha kolay.

Ali

  _____