[MD-sorular] pi yi anlamak

Ali İlik aliilik at gmail.com
23 Mayıs 2007 Çar 23:15:44 EEST

Kerem, o dediğin permütasyonla bahsettiğim permütasyon aynı şey.

Dikkat edersen de f'^nin değer kümesi de senin aldığın gibi tanım kümesiyle
aynı alınır ve 1-1 olmanın yanında örten alınır f.

Permütasyonun tanımını ilk defa lineer cebir dersinde "bir kümenin
permütasyonu" olarak gördüm. Kaynak da verebilirim (H.Hacısalihoğlu, Lineer
Cebir)

Orada "A'dan A'ya 1-1 ve örten bir fonksiyona A kümesinin bir permütasyonu
denir." olarak öğrendim.

İşte bununla senin yazdığın aynı şey. Yazdığın şekliyle konunun sıralama
olduğu daha net görülüyor. 2. şekilde yazılmasına gerek yok çünkü fonksiyon
bir bağıntı olup, K->H bir bağıntı da B=(B, K, H) olarak tanımlandığından (B
altküme KXH), farklı şekilde yazmak B,K ve H kümelerinden herhangi birini
değiştirmez. Ya da sıralı küme kavramına girersek değiştirse bile
kolaylık/kullanım açısından öyle tanımlanır. Yani, mesela, 1 den
başlatmışlar, kolaylık olmuş diye düşünebiliriz.

"Neden öyle ayrı bir konu var?"

İlginç sonuçları olan bir şey de ondan. Sadece lisede anlatıldığı kısmıyla
bana da tuhaf gelmişti ama üniversitede gördüm ki ilginç şeyler çıkıyor.
Mesela transpozisyonların çarpımı konusu... Şöyle birşey hatırlıyorum: bir
şeyin mertebesini bulmaya çalışıyordum, "normalde" çok uzun çıkıyordu yanıtı
ama sonradan öğrendim ki transpozisyonların çarpımı ve okek kavramından 1
saniye sürüyormuş yanıt! Öyle bir teorem var. Ne teoremi anımsayamadım
şimdi. Zaten yazın tüm lineer cebir kitabını baştan aşağıya tekrar
çalışacağım.
Şu linke bir baksana, ne kadar çok konu var permütasyon başlığı altında.
Demek ki önemli bir şey...

http://en.wikipedia.org/wiki/Category:Permutations