[MD-sorular] pasta kesmece

Ali İlik aliilik at gmail.com
30 Mayıs 2007 Çar 01:42:20 EEST

 "3 kisi icin boyle adil paylasim saglayan bir yontem var midir? N kisi icin
var midir? Varsa nedir, nasildir?"

Yukarıdaki tırnak içerisindeki tüm soruların yanıtı tamı tamına aşağıdaki
makalede - *An Envy-Free Cake Division Protocol*- mevcuttur.  Yanıt
olumludur. Bu soru 1995'e kadar open'dı. 95'te çözülmüştür. Bir çok hatırı
sayılır kaynakta Brams'ın bu konuda dünyada önde gelen uzmanlardan olduğu
öne sürülür.

İşin daha da ileri boyutları konusunda Brams'ın başka makaleleri de vardır.
Bir tanesi de AMS Notices'in Aralık 2006 sayısının kapağını süslemiştir. Bu
yazıya direk olarak ulaşmak için:
http://www.ams.org/notices/200611/fea-brams.pdf

Bu pasta kesmek konusunda MD'ye bir yazı yazacaktım fakat yazamadım,
tembellik ettim... Yazın tekrar deneyeceğim. Bilgisayarımda bu konuda
topladığım 26.1 MB'lık belge var. Dileyene çoğunu gönderebilirim. Bazılarını
dergilerden kampüs dışı cilent VPN ile indirdim, o yüzden yasal olur mu sağa
sola yollamam emin değilim...

Bir de Ali Nesin'in bir pastanın ikiye nasıl bölüneceğiyle ilgili değil ama
bölünebileceğiyle ilgili bir yazısı vardır
(http://www.alinesin.org/popular_math/S_0_pastayi_ikiye_bolmek.doc
).

Konu, matematiğin ekonomiyle kesiştiği konulardan biridir. İlginçtir,
zevklidir. Kabaca, kaynakların adil dağıtımıyla ilgili bir konudur. MD'ye
yazmayı tasarladığım yazı için bir kaç ay önce okuduğum üniversitede iktisat
fakültesinde ne kadar bölüm varsa gidip görüş almaya çalışmıştım ama bu
konuda çalışan pek kimseye rastlayamadım.

Dediğim gibi hala open yanları var işin çokça.... Bir tanesini Brams'a
sormuştum emin olmak için, ona verdiği yanıtı bir sonraki mailimde
gönderiyorum hemen. Özel bir mail olmasına rağmen içeriği tamamen
matematikle ilgili nesnel bir şey olduğundan benim açımdan sakınca yok,
aksine fayda görüyorum konuyu merak edenler için. Brams'ın da buna itiraz
edeceğini sanmıyorum buraya yolladığımı öğrense bile. Aksine sevinir.

Konu hakkındaki belki de en meşhur makale:

*An Envy-Free Cake Division Protocol*

Steven J. Brams; Alan D. Taylor
*

The American Mathematical Monthly
*, Vol. 102, No. 1. (Jan., 1995), pp. 9-18.