[MD-sorular] Garip gurup bir grup.

haydar göral hgoral at gmail.com
2 Kas 2007 Cum 20:06:31 EET

  Cisimler konusunda hata yapmışım,bana isomorf olmaları gibi geldi
çünkü bu taktirde her iki cisimde de içlerinde kendilerine isomorf öz
alt bir cisim bulabiliyoruz.
Ama düşündüğüm doğru değil,şöyle bir karşı örnek var:

C:kompleks sayılar olsun ve C(X) de rasyonel fonksiyonlar cismi
olsun,yani C üzerine polinom halkasından aldığımız iki polinom p ve
q(0 dan farklı) için p/q C(X)
cismindedir.Şimdi bu iki cismi düşünelim.Bu iki cisim birbirine
isomorf değildirler çünkü C cebirsel kapalıdır (yani sabit olmayan
kompleks katsayılı her polinomun yine C de  kökü vardır:cebirin temel
teoremidir buda) ama C(X) te X'in karekökü yoktur.C'nin C(X)'in içinde
olduğu belli.Şimdi de C(X)'i  C'nin içine sokalım.
C(X)'in cebirsel kapanışını düşünelim(her cisim cebirsel kapalı bir
cisimin içine girer bir teoreme göre).B yeni cisme L diyelim.Demek ki
L cismi C'yi içermek zorunda.Ama C'de aynı zamanda cebirsel kapalı
olduğu için kendisinden büyük
başka bir cisim yoktur(genel olarak cebirsel kapalı cisimlerin
kendisinden daha büyük bir genişlemesi yoktur).Demek ki L cismi C'ye
isomorf.Yani C(X) bu şekilde
C'nin içine girer.

Not:Yukarıdaki argümanda C yerine her hangi bir cebirsel kapalı bir
cisim alınabilir.

Böylece sorunun cevabını gruplar,vektör uzayları ve cisimler için
biliyoruz.Son olarakta cisim olmayan halkalar için karşı örnek olup
olmadığı.