[MD-sorular] Rv: MD-sorular Toplu Mesajı, Sayı 66, Konu 1

Ahmet Delil ahmet.delil at bayar.edu.tr
13 Kas 2007 Sal 12:20:59 EET

w_yesiim at mynet.com'un sorusu:

Kesirler ile rasyonel sayilar arasinda fark var mi? Nasıl anlatabilirim?

Soyle bir fark gormek isterseniz gorursunuz: Kesir diye kisaca, bir butun
icindeki es-parca sayisi derseniz eger, butunu de, es-parca sayisini da
negatif olmayan (dogal) sayi alma gereksinimi dogar deyip, negatif olmayan
rasyonel sayilara kesir diyebilirsiniz ve itiraz olmaz. Ingilizcede
-fraction- ile -rational number- karsiliklari bu farkli anlamlarda
kullaniliyor. Bir cesit dogal genisleme yapiliyor, doğal sayilardan
tamsayilara geciste oldugu gibi, kesirlerden rasyonel sayilara gecis.
(Kaynak: Elementary and Middle School Mathematics, 4. edition, J.A. Van De
Walle, Longman, sf.430 soyle diyor: ... A complete understanding of the
rational numbers as positive and negative decimals and equivalently as
positive and negative fractions is an important development. ...)

MEB'de calistiginiza gore, herhalde onemli olan MEB ilkogretim programinin
bakis acisidir: Maalesef programda bu cok acik degil, E.M.Kıral'ın dedigi
gibi ayni anlamda kullanildigi yer de var, farkli anlamda kullandigi yer de
var:

6. sinifta zaten sadece pozitif kesir (yani fraction) kavrami
veriliyor. 7. sinifta ise -Rasyonel sayilari aciklar ve sayi dogrusunda
gosterir- seklindeki ilk kazanimi icin -Ogrencilere rasyonel sayilara neden
ihtiyac duyulduguyla ilgili ceşitli sorular sorulur. Dogal sayilar, tam
sayilar, kesirler ve rasyonel sayilar arasindaki iliski incelenerek bu konu
üzerinde tartismalari sağlanir.- seklinde (sozde) bir etkinlik ornegi
verilmis. Devaminda ise, -Rasyonel sayilari farkli bicimlerde gosterir-
seklindeki ikinci kazanimi icin -Bir rasyonel sayinin ayni zamanda bir
tamsayı veya ondalik kesir olarak da ifade edilebilecegi ornekler uzerinde
gosterilir.- diye bir etkinlik ornegi verilmis.

SONUC: Kesirleri ve kesirlerde islemleri somut modellerle anlatmak gerekir.
(Bu konuda Murat Altun, Yasar Baykul ve daha pek çok kisinin kitaplarina
bakilabilir). Basitten karmasiga, somuttan soyuta bir yol izlemek adina
kesirleri once verip, bunlarin ters isaretlilerini de katarak rasyonel
sayılari (eksi isaretliler goreceli olarak daha soyut ve karmaşiktir) elde
ederiz demek daha uygundur ve oyle yapariz. Yani, her kesir bir rasyonel
sayi iken her rasyonel sayı kesir degildir, o yuzden once kesirleri verir
daha sonra da kesirlerin ters isaretlilerini de katarak rasyonel sayilari
veririz diye dusunuyorum.

Ahmet Delil

Not: Bir satir yaziyi yazdiktan sonra en az 5 kere
okuyup oyle gonderirim listeye, liste uyelerine saygimdan dolayi. Ama,
Cayeli'nin bir koyunde ogretmenlik yapan ogretmenim yazdigini okumamis
galiba; okusa, merhaha demeyecek, fikrimizi paylasmayacak, rasyonael
yazmayacak, ismini yazmayi unuttugunu gorecek, vs. ... :)

Message sent using CBUWebmail 2.2.3