Re: [MD-sorular] oyle bir şey...

E. Mehmet Kıral luzumi at gmail.com
25 Kas 2007 Paz 13:07:07 EET

İkinci örnek oldukça kolay f(x) = 1/(x+1) olarak tanımlanmış olsun. Bu
durumda f'nin 0'dan sonsuza integrali sonsuz, oysa karesinin integrali
sonludur.

Kendisinin integrali sonlu ve karesininki sonsuz için de bir örnek bulunabilir:

f pozitif gerçel fonksiyonu şöyle tanımlanmış olsun.
x € (0,1] için 1/kök(x)
x € [1,oo) için 1/x^2

Bu fonksiyonun 0'dan sonsuza integrali sonlu olan ancak karesinin
integrali sonsuzdur.

Fonksiyonun sınırsız olması şarttır. f; pozitif gerçel değerli,
sınırlı, integrallenebilir bir fonksiyon olsun ve integral (0'dan
oo'a) f(x)dx = c < oo olsun.

Şimdi integral (0'dan oo'a) f^2 (x) dx < oo olduğunu kanıtlayacağız.

B = { x > 0 : f(x) > 1} kümesi olsun. İntegral sonlu olduğundan m(B),
yani B'nin ölçüsü, sonlu. Şimdi geri kalan kümede, ona da A diyelim
f^2(x) =< f(x). İntegrali A üzerinde ve B üzerinde olarak ikiye
ayırırsak (fonksiyonun integralinden bahsettiğimize göre ölçülebilir
olduğunu varsayıyorum dolayısıyla her iki küme de ölçülebilir kümeler)

integral (A üzerinde) f^2 (x) dx =< integral (A üzerinde) f(x) dx =< c

f fonksiyonu sınırlı, diyelim ki f(x) < M. Demek ki

integral (B üzerinde) f^2(x)dx =< m(B)*M

İkisini birleştirirsek integral (0'dan oo'a) f^2(x)dx < m(B)*M + c < oo.

Pozitif değerli olmasını koşmazsak büyük ihtimalle ilk sorduğun soruya
sınırlı bir fonksiyon örneği de verebiliriz. Tahminim sin(x) / kök(x)
gibi bir fonksiyonun işe yarayacağı yönünde, ancak hesabı yapmadım.