Re: [MD-sorular] çember

E. Mehmet Kıral luzumi at gmail.com
9 Eki 2007 Sal 20:10:22 EEST

Tabii sırf pergelle çizilir.
Ancak oturup çizmesi zahmetli bir iştir. Çember üzerinde 3 nokta alın A, B, C.
A merkezli AB yarıçaplı ve B merkezli AB yarıçaplı çemberleri
kesiştirin. Kesişimden elde edilen noktalara E ve F deyin.
B merkezli BC yarıçaplı ve C merkezli BC yarıçaplı çemberleri çizin,
kesiştirin. Kesişime G ve H deyin.

Şimdi E ve F noktaları bir doğru belirler, çizmeseniz bile. Aynı
şekilde G ve H noktaları da.

Bu iki doğrunun kesişim noktasını sadece pergel ile bulabiliyorduk.
İşte bu işlemin en zahmetli kısmıdır. Oradaki yapılanları takip
ederseniz kesişimi bulmuş olursunuz.

Varolan bir pergel cetvel çiziminde iki doğrunun kesişimi ya da bir
doğru ile bir çemberin kesişimi karşınıza çıktığı zaman MD'deki yazıda
gösterilen kesişimleri sadece pergelle bulma yöntemini monte ederek
bir sırfpergel çizimi elde edebilirsiniz. Ancak bu uzun ve zahmetli
bir iştir. Ben çizimlerimi hem pergel hem de cetvelle yapmaya devam
edip, sadece pergelle yapabileceğimi bilmenin verdiği iç huzurla
yetiniyorum.

NOT: yukarıdaki paragrafta açıkladığım çizimi "pergelleştirme" yöntemi
bize en kolay çizimi vermeyebilir. Örneğin iki noktanın ortasını
bulmak için Ali Nesin "Cetvelsiz de Olur!" yazısında kısa bir yöntem
göstermiştir.Bu çizim yukarıdaki "normal çizime yazıdakileri monte et"
yönteminden çok daha kısadır.

Bir başka ilginç soru da bir çemberin merkezinin sadece pergelle
bulunup bulunamayacağıdır. Cevap ise hayırdır. Bunu olanaksızlığı
göstermek için ise düzlemin dışına çıkmak gerekmektedir.