[MD-sorular] fonksiyonel denklem

Ali İlik aliilik at gmail.com
17 Eki 2007 Çar 02:56:45 EEST

Anladığım kadarıyla sorumu nasıl soracağımı sormayı bile beceremedim. Öyle mi anlaşıldı anlayamadım ama iki denklemi de aynı anda sağlayan fonksiyonları kastetmedim. Mesela denklemlerden birini sağlayan fonksiyonlar var mıdır ve varsa nasıl fonksiyonlardır? (x ve y reel olsun, toplama da bildiğimiz toplama.) O haliyle sorunun oldukça karmaşık olduğuna atıf yapılıyor şurada: http://en.wikipedia.org/wiki/Cauchy_functional_equation#Proof_of_the_existence_of_other_solutions. Deniyor ki:
Cauchy's functional equation is one of the simplest functional equations to represent, however its solution over the real numbers is extremely complicated. The equation is

  Over the rational numbers, it can be shown using elementary algebra that there is a single family of solutions  for any arbitrary constant c. This family of solutions applies over the reals also. Further constraints on  may preclude other solutions, for example:

    a..  is continuous (proven by Cauchy in 1821). This condition was weakened in 1875 by Darboux who showed that it was only necessary for the function to be continuous at one point.
    b..  is monotonic on any interval.
    c..  is bounded on any interval.
  If, on the other hand, there are no further conditions imposed, then (assuming the axiom of choice) there are infinitely many other functions that satisfy the equation. This was proved in 1905 by Georg Hamel using Hamel bases. The fifth problem on Hilbert's list is a generalisation of this equation.

  Şurada bir çalışma var: http://www.springerlink.com/content/h8167667v6800w0w/ Deniyor ki

  Summary.  The equation
  for real functions of a real variable, is studied in this paper on a triangular restricted domain in  .

Diğer linkler: http://www.math.rutgers.edu/~useminar/cauchy.pdf (Bazı kanıtlar var.)

Kafamda ne yaptığımızı netleştiremedim. Linklerde çok zor deniyor. Biri kalkmış özel bir halde incelemiş, makale yazmış. Hamel Bases diyor. Kafam iyice karıştı.

Yardımlarınız için teşekkür ederim.

Saygılarımla.