[MD-sorular] Garip gurup bir grup.

E. Mehmet Kıral luzumi at gmail.com
27 Eki 2007 Cmt 22:10:52 EEST

Merhaba

Bir sonraki mesajın oldukça benziyor buna ama itiraz edeceğim bir konu
hariç. Ben yine de söyleyeyim onu. G'nin torsion elemanı olamayacağını
cart diye söyleyemeyiz bence. Çünkü G'nin trivial olmayan
altgruplarının aynı özelliği sağlayacağı aşikar değil. Ki birazdan
göreceğiz ki torsion eleman bal gibi de olabilir.

Herhangi bir K altgrubunda gof(K) =< K olacağı bariz değil. Eşit de
olabilecekleri gibi kesişimleri trivial bile olabilir, ya da hakikaten
biri diğerinin özaltkümesi olabilir.

Sanırım bir grup buldum bu yukarıdaki özellikleri sağlayan.

Şimdi sonsuz tane Z'nin direk çarpımı olmuyor, çünkü Z her
özaltgrubuna eşyapısal. Ancak Z yerine Z_6 = Z / 6Z alabiliriz.

G = (Z_6)^N olsun, Z_6 grubunun sayılabilir direk çarpımı.
H = (2Z_6) x (Z_6)^N olsun.

f ve g fonksiyonlarının ikisini de sağa kaydırma olarak alalım. Yani
f( (a1, a2, ....)  ) = (0, a1, a2, ... ) olsun. g'de H'den G'ye aynı
fonksiyon olsun.

İki homomorfizma da birebirdir ve örten değildir.

Şimdi de G ile H'nin eşyapısal olmadığını göstermeye geldi.

Olduğunu varsayalım. H'den G'ye bir izomorfizmamız olsun.

(2,0,0,0,0,0....) elemanını derecesi 3 olan bir elemana götürür bu
izomorfizma. Bu da bazı koordinatları. 2 ile 4 geri kalanı (varsa) 0
olan bir sonsuz vektördür.

Görüntü elemanının bir karekökü var. Oysa (2,0,0,0,0,0...) elemanının
yok. Demek ki böyle bir izomorfizma olamaz.

Bir anlamda Schröder-Bernstein teoreminin gruplar ve monomorfizmalar
için geçerli olmadığını göstermiş olduk böylece.