[MD-sorular] Garip gurup bir grup.

E. Mehmet Kıral luzumi at gmail.com
31 Eki 2007 Çar 03:16:19 EET

Aslında yaptığın homomorfizma kelimelerin uzunluğunu kısaltabiliyor,
misal x^-1 y z^-1 kelimesini alıyor ve x^-2 xy y^-2 = x^-1 y^-1 yapıyor.

Öte yandan yine de bir monomorfizma, zira çekirdeği tırışkadan. (Yani
kerneli 1).
Açıklaması şöyle: y'nin kuvveti 0, 1 ya da -1'den farklı olursa
kendiliğinden ortada bir y ya da y^-1 kıstırıyoruz yok edemediğimiz.
Bu üç durumda da hiçbir kelimenin görüntüsünün 1 olmadığını görebiliriz.

E tamam şimdi iki grubu birbirinin içine sokmuş olduk ve işimiz bitti,
izomorfik olmadılarını da biliyoruz üstelik, birinin 2 üreteci varken
diğerinin 3 üreteci var.
Bir karşıörnek buldun yani.

Bir sonraki paragrafı neden yazdın peki, komütatör altgrupla ilgili
olanı. Biraz daha açar mısın orada yazdıklarını, hem ne dediğini
anlamadım hem de neden daha bir şey demen gerekiyor onu da anlamadım.

Cisim konusuna gelince, doğru değil yazdığın. İzomorfik olan vektör
uzayı yapısı, cismin çarpımsal yapısını korumayabilir vektör uzayı
izomorfizması. Hatta asal cismi üzerine aynı boyutlu ama eşyapısal
olmayan cisimler de mevcuttur. Q(kök(2)) ile Q(kök(3)) örneğin. İkisi
de Q üzerine 2 boyutlu vektör uzayları, dolayısıyla vektör uzayı
olarak izomorfikler. Ancak birinde 3'ün karekökü var diğerinde yok.