Re: [MD-sorular] Rv: MD-sorular Toplu Mesajı, Sayı 53, Konu 2

Kerem Altun kerem.altun at gmail.com
31 Eki 2007 Çar 21:52:33 EET

(1) Reel sayilarda elbette vardir. Sizin de yazdiginiz gibi kureyle duzlemin
arakesiti bir cemberdir, cemberin uzerindeki her nokta bu iki denklemi de
saglar.

Yalniz bu arakesit cemberi sizin yazdiginiz denklemle belirlenmez. Yani bir
tek o denklem yetmez, 3 boyutlu uzayda bir egriyi belirlemek icin iki
denklem gerekir. Zaten o iki denklem de soruda verilmis. Sizin yazdiginiz
ucuncu denklem zaten o iki denklemden cikiyor (eger islem hatasi yoksa, bana
var gibi geldi).

(2) Cember duzlemin uzerinde olmali. Cemberin merkezi de, kurenin
merkezinden duzleme cizilen dik dogru uzerinde olmali. Yani bu dogruyla
duzlemin kesisimi, cemberin merkezidir. Buradan cemberin merkezi
(2/3,2/3,2/3) noktasi olarak bulunur. Cemberin yaricapini da bulabilirsiniz.
Kurenin yaricapi R, cemberin yaricapi r, kure merkezinin duzleme uzakligi h
olsun. r^2+h^2=R^2 esitligi gecerlidir. Buradan r=kok(2/3) cikar. Demek ki
cember, merkezi (2/3,2/3,2/3) noktasi olan, yaricapi kok(2/3) olan, x+y+z=2
duzlemi uzerindeki cemberdir.

Simdi, duzlemin 1. bolgedeki kismini cizin. Bu, koseleri (0,0,2), (0,2,0),
(2,0,0) noktalari olan eskenar ucgendir. Biraz dikkatli bir cizimle
aradigimiz cemberin, bu ucgenin ic teget cemberi oldugu gorulur. Yani z'nin
en kucuk degeri 0'dir.

Aslinda boyle cozmedim ben bu soruyu, ama benim yontemimi begenmeyenler olur
diye bu yukaridakini yazdim. Soyle de cozulebilir: bahsi gecen kureyle
duzlemi cizerseniz, z'nin en kucuk oldugu noktada x=y olmasi gerektigini
gorursunuz. 2x^2+z^2=2 ve 2x+z=2 denklemlerini ortak cozup z'nin iki
degerinden kucuk olanini alirsaniz yine z=0 cikar.

Kerem