[MD-sorular] Soyut Cebir

ali nesin anesin at bilgi.edu.tr
6 Eyl 2007 Per 08:20:55 EEST

Evet, sonlara dogru ne kanitlanmasi gerektigini unutup sapitmisim.
Duzeltiyorum:

A ve B mertebeleri a ve b olan altgruplar olsun. G yerine AB'yi alarak
G'nin sonlu oldugunu ve A ve B tarafindan gerildigini varsayabiliriz.

G'nin eleman sayisi uzerine tumevarimla kanitlayacagiz.

C = A kesisim B olsun. Kolayca gorulecegi uzere G/C = A/C x B/C.

ekok(a/c, b/c) = ekok(a, b)/c oldugundan, eger c neq 1 ise, tumevarimla,
G/C'nin ekok(a, b)/c elemanli bir altgrubu vardir. G/C'nin bu altgrubunun
G'ye liftinginin ekok(a, b) elemani vardir.

Simdi c = 1 varsayimini yapalim, yani A kesisim B = 1 ve dolayisiyla
G = A x B olsun.

p bir asal olsun, eger p^n, p'nin ekok(a, b)'yi bolen en buyuk gucuyse, o
zaman p^n ya a'yi ya da b'yi boler. Demek ki ya A'nin ya da B'nin p^n
elemanli bir altgrubu vardir. Bu altgruplardan birini secelim ve buna P
diyelim.

Simdi P'lerin carpimi G'nin istenen altgrubudur.