[MD-sorular] **Olasilik Sorusu

ali nesin anesin at bilgi.edu.tr
18 Eyl 2007 Sal 07:55:17 EEST

<< Turkcesini bulamadim ama, bana "ill-posed" bir soru gibi geldi.>>

Amma yaptin Kerem!

Bal gibi yasamin icinden bir problem. Son derece dogal, icinde hic yapaylik
yok. Boyle bir problem "ill-posed" olamaz.

Yaniti mutlaka vardir, ama olmasa da ill-posed olamaz.

OSS matematigine gore ill-posed'dir belki.

2/3 olasiliga gelince.

Kendimi yanlis ifade etmisim.

Birincisinin dogru secim olma olasiligi 1/3. Dolayisiyla dogru secim 2/3
olasilikla diger ikisinden biri.

Simdi ikinci secimde bir avantajimiz doguyor, birincisiyle
karsilastirabiliyoruz.

Altin sayisina a, b ve c diyelim ve a < b < c olsun. Hadi a, b ve c yerine
1, 2 ve 3 diyelim ki daha kolay olsun bizim icin.

Altinlar keselerde soyle dizilebilir:

123 - 2

132 - 3

213 - 3

231 - 3

312 - 2

321 - 1

Goruldugu gibi benim yontemle (ikinci brincisinden fazlaysa onu sec, yoksa
ucuncusunu sec), 3/6 = 1/2 olasilikla dogru kese seciliyor.

Ali

  _____