[MD-sorular] (konu yok) - sol ideal, sag ideal meseleleri

tibet efendi tibetefendi at yahoo.com
9 Ağu 2008 Cmt 04:45:08 EEST

> I, R nin sol ideali olsun.
> A(I)={r€R l rx=O, her rx€I için} kümesi R nin bir
> idealidir. nasıl göstereceğimi bilmiyorum. zaten sol
> idealini vermiş sağ idealini de göstermek yeterli olacak
> ama nasıl?

Hello,

Öncelikle A(I)'nin tanimini

A(I)={r€R | rx=O, her x€I için}

diye yazsak daha anlamli olur. Senin yazdigin sekilde bir garip duruyor (bencileyin).

"Zaten sol idealini vermis" demekle neyi kastediyorsun?
Neyin sol idealini vermis? "I, R'nin sol idealidir" demis. Ama "A(I), R'nin sol idealidir" dememis. I baska A(I) baska.
(Burada kendi kendine gelin güvey olma seziyorum)

A(I)'nin sol ideal oldugunu senin göstermen gerekiyor.
Sonra bir de üstüne sag ideal oldugunu gostereceksin.

Simdi... Yaptigim arastirmalara göre X, R'nin herhangi bir bos olmayan altkümesi oldugunda A(X)={r€R | rx=O, her x€X için} kümesi bir sol ideal oluyor. (Bu kümeye X'in annihilator'i deniyormus, anihilatör... terminatör gibi bisey, önüne gelen elemanlari carparak 0 yapmak suretiyle bertaraf ediyor. Acimasiz bir yok edici anlayacagin.) Burada X'in ideal falan olmasina gerek yok. Herhangi bir bos olmayan altküme olmasi yetiyor.
("Zaten sol idealini vermis" derken bu kanitin verildigini mi kastediyorsun?) Bu bilgi verilmis ise tamam, ama verilmemis ise bunu senin kanitlaman gerek.

Bunu kanitladigimizi varsayiyorum.
Bu durumda A(I)'nin sol ideal oldugunu göstermis olduk.

Ikinci adim:
Su kanitlanacak: "I sol idealse A(I) ayni zamanda sag idealdir"
Kanit: a€A(I) ve b€R olsun. ab€A(I) oldugunu göstermemiz gerekiyor.
Her b€R, x€I icin bx€I oldugunu biliyoruz (cünkü I sol ideal).

O zaman her a€A(I), b€R, x€I icin (ab)x=a(bx) ve bx€I'dir.
Bu durumda a(bx)=0 oluyor, böylece (ab)x=0 olmus oluyor.
Bu da demektir ki ab€A(I)'ymis.
-bitti.

Tibet

(Bu cebir isleri karisik, ideal mideal, insanliga hayri olmayan isler bunlar. Yani cebirci olacagina marangoz olsan daha hayirli is yapmis oluyorsun. Hic olmazsa sandalye yaparsin, millet üstüne oturur. Ideal ne?)