[MD-sorular] Sn Özcan Kasal'a Yanıt

Mehmet Kaysi mkaysi at gmail.com
7 Ara 2008 Paz 13:51:13 EET

Biz çok kolay bu diye biz hemen okuduk geçtik.
İddia: p=6k-1 asaldır ancak ve ancak k=6xy+x-y denkleminin x>0, y>0 tam sayı
çözümü yoksa.
İspat:
        1) p asal ise,
Diyelimki k'lı denklemin çözümü olsun. Yerine yazarsak
p=6(6xy+x-y)-1=36xy+6x-6y-1=(6x-1)(6y+1)  olur. İki çarpan da 1'den büyük
olduğu için p asal olamaz, çelişki.
        2) k=6xy+x-y denkleminin x>0, y>0 tam sayı çözümü yoksa,
Diyelim ki p bileşik sayı olsun. p bileşik ise p=ab olacak şekilde a>1, b>1
tamsayıları bulunur. p, mod 6'da -1'e denk olduğu için a ve b tamsayılardan
biri mod 6'da 1 diğeri -1 olur. Genelliği bozmadan a, mod 6'da 1 b de -1
olsun. a=6c+1, b=6d-1 olacak şekilde c>0, d>0 tamsayıları vardır. O zaman
p=ab=36cd+6d-6c-1=6k-1 ise k=6cd+d-c olur. x=d ve y=c, k'lı denklemin
çözümüdür, çelişki.