[MD-sorular] Fermat'Son Teoremi

dede dede_47 at mynet.com
16 Ara 2008 Sal 00:32:55 EET

Değerli site üyeleri;
Fematın; "n>2 olmak kaydıyla a^n+b^n=c^n  eşitliğini, aşikar
çözümleri hariç, sağlayan a,b,c tamsayıları yoktur" olarak ifade
edebileceğim son teoremini, 1994 yılında Andrew Wiles tarafından Elliptik
eğriler ve Modüler formlar kullanılarak ispatladığını sanırım herkes
biliyordur.Bu ispatta;n>=5 olmak kaydıyla verilen eşitliği sağlayan
a,b,c tamsayılarının var olduğu kabul edilerek (zannederim matematikçi
Frey tarafından) bu eşitlikten,y^2=x(x-a^n)*(x+b^n) yarı-kararlı
(semistabile) ama modüler olmayan elliptik eğri elde
edilmiştir.Shimura-Taniyama varsayımı gereğince,her eliptik eğrinin
modüler olması gerektiğinden,Fermat eşitliğinden elde edilen bu eliptik
eğri denkleminin modüler olmaması nedeniyle,Femat varsayımının
tamsayılarda çözümünün olmadığı kanıtlanmıştır.
Ben,çok uğraşmama rağmen Fermat denkleminden yukarıda yazılan eliptik
eğriyi elde edemedim;internette de bulamadım.(bulsamda onu anlamaya
İngilizce'min yeteceğini sanmıyorum.)Bu eliptik eğri denkleminin
çıkarılışını bilen bir arkadaş varmı?.Eğer bilen varsa;yazma lutfunda
bulunabilir mi?(yazarsa,beni bir hayli sıkıntıdan kurtaracak;zira hala
bulmaya uğraşıyorum!)
Not:Eliptik eğrileri ve moduler formları "çerçeve halinde"
biliyorum.Tam " anlayarak ve kavrayarak" bilemediğimden bu eliptik eğrinin
çıkarılmasını yazacak arkadaşın ara işlemleri atlamamasını ve açıklamalı
yazmasını rica ediyorum.Ayrıca Eliptik eğriler ve module formlar hakkında
faydalanabileceğim Türkçe bir kitap varmıdır?
Zahmet edip yazacaklara şimdiden teşekkürlerimi sunar,herkese
sağlıklı bir yaşam dilerim...
                                                          A.Kadir
Değirmencioğlu