[MD-sorular] Teşekkür ve Soru

dede dede_47 at mynet.com
20 Ara 2008 Cmt 22:36:37 EET

Değerli Üyeler;
Öncelikle "yeteri kadar büyük bir tek tamsayının 3 asal sayının
toplamı olrak yazılabileceğine" dair Rus matematikçisi Vinagradov'un
yaptığı kanıtın orijinal İngilizce'sini gönderen Sn.Haydar Göral'a
teşekkür ediyorum.Bu kanıtı ben çok aramış,ama bulamamıştım;çok makbule
geçti,şimdi "Tarzan İngilizcem'le" anlamaya çalışıyorum.Umarım bu ispatı
Sn.Şükrü Serttop ve benzeri amatör "matematik dostları da"
incelerler;doğal sayılarda basit önermelerin bile ne kadar zor ve ileri
matematik "tekniklerle"  ve bu işin "uzmanlarınca" nasıl
zorluklarla yapıldıklarını görürlerde;boylarını aşacak benzer işlerden
geri dururlar, benzer kanıtların nasıl bir "donanım" gerektiğini
görürler...
Beni hayli zamandır beni "yoran" bir durumu son kez site
üyelerine,onların sabırlarına ve hoş görülerine sığınarak zorlama
pahasına da olsa,soracağım:
Fermat'ın "a^n+b^n=c^n denkleminin n>2 olmak kaydıyla,aşikar
çözümleri (trivial solutions) hariç tamsayılarda çözümü yoktur" şeklindeki
'son teoremi" herkesçe bilinmektedir.Bu teoremde n>=5 olmak ve a,b,c
tamsayı üçlüsünün çözüm olduğu kabul edilerek, bu
denklemden Matematikçi Gerhard Frey tarafından elde edilen
y^2=x(x-a^n)*(x+b^n)  yarı kararlı (semistable) eliptik eğrinin
nasıl elde edildiğini sormuştum; bir yanıt gelmediğine göre zannederim
bilen yok! (Bu eliptik eğri denklemi bazı kaynaklarda y^2=x(x+a^n)*(x-b^n)
şeklinde de verilmektedir).Ben, bir "taban,dayanak" bulamadığımdan,çok
uğraşmama rağmen,bu eliptik eğri denklemini bir türlü bulamadım.Bu
denklemi bulmak neden çok ilgimi çekti? Şundan:
a) Öncelikle 350 yıllık Fermat varsayımının kanıtında önemli bir adım
bu eliptik denklemin çıkarılması;
b)Fermat denkleminde c var,eliptik denklemde c yok! İşlemin her
kademesinde,herşey nasıl uygun gidiyor ki daima c^n çıkıyor ve yerine
(a^n+b^n) konularak c yok ediliyor?
c)Nasıl bir dayanak noktasından hareket edilerek bu denkleme
ulaşılmış?
Yanıt gelmediğine göre,bu eliptik denklemin çıkarılmasını bilen yok!
Ben bulamadım;bari Gerhard Frey'in bu eliptik denklemi elde ettiği
orijinal makalesini bilen,bulan veya elinde olan bir arkadaşımız varsa,onu
bana göndermesini rica ediyorum.
Son olarak;önceki e-postalarımda Alfréd Rényi'nin "Matematik Üzerine
Diyaloglar" kitabının Türkçe'ye çevirisi İskender Pala tarafından
değil; İskender Taşdelen tarafından yapıldığı belirtir,yanlışlıktan dolayı
özür dilerim.
Herkese sağlıklı bir yaşam dileklerimle...