[MD-sorular] en yakin uzaklik

tibet efendi tibetefendi at yahoo.com
31 Ara 2008 Çar 02:29:42 EET

Uniform convergence'i ben anlatayim, cünkü ben cok seviyorum uniform convergence'i

Bir f_n fonksiyon dizimiz olsun. Bunun bir f fonksiyonuna yakinsamasi ne demek?

Fonksiyonun tanimli oldugu her x noktasinda f_n(x) dizisinin f(x) dizisine yakinsamasi demek.

Buna pointwise convergence deniyor.

Misal f_n fonksiyonu n dogal sayisini 1'e diger bütün sayilari 0'a gönderen bir fonksiyon olsun.

Simdi bu f_n dizisi sifir fonksiyonuna yakinsiyor. Bildigimiz pointwise yakinsiyor.

Ama uniform yakinsamiyor.

Uniform convergence, pointwise convergence'ten daha güclü bir yakinsama sekli.

Bana ne kadar kücük bir epsilon sayisi verirseniz verin, ben öyle bir
index bulurum ki f_n'in o buldugum indexten sonraki bütün elemanlari f
fonksiyonunun cevresine cizeceginiz epsilon borusunun icindekalir demek.

"Epsilon borusu" da su:
f+epsilon fonksiyonuyla f-epsilon fonksiyonlarini f'in üstüne ve altina
cizince, f'in etrafina bir boru cizmis gibi oluyorsunuz. Ona epsilon
borusu diyorlar. (Almanlar epsilon hortumu diyor. Bence ikisi de kötü
ya diyecek baska bir sey bulamadim.)

Matematikce uniform convergence:
Her pozitif epsilon icin öyle bir N indexi vardir ki N'den büyük her n
icin f_n fonksiyonunun f fonksiyonundan en cok uzaklastigi yer bile
epsilondan kücüktür.

Matematikce pointwise convergence:
Tanim kümesindeki her x icin ve her pozitif epsilon icin öyle bir N
indexi vardir ki N'den büyük her n icin f_n(x)'in f(x)'ten uzakligi
epsilondan kücüktür.

Yukarida verdigim örnek sifir fonksiyonuna pointwise yakinsiyor ama uniform yakinsamiyor.

Cünkü o anlattigim fonksiyonu sifir fonksiyonunun etrafina cizecegin
1/2 capli boruya sikistiramazsin. Hangi indexi söylersen söyle dizide o
indexten sonra borudan disariya kacacak fonksiyonlar olacaktir. (hatta
orada sonsuz tane var, o örnek biraz karikatür bir örnek)

Uniform convergence'in önemi nedir? Onun sayesinde fonksiyon dizilerinin bazi özellikleri limitlerine de aktarilabiliyor.

Yani elinde sürekli fonksionlardan
olusan bir fonksiyon dizisi var diyelim. Bu dizinin limiti sürekli
midir degil midir? Pointwise limitse bir sey diyemezsin. Ama uniform
limitse sürekli olmak zorunda.

Yani güzel bir sey uniform convergence.

Lokal degil de yaygin olarak yakinsiyor. Basi bir yerdeyken kici bir
yere kacmiyor yakinsayan dizinin. Bütün x'lerde hep beraber, anca
beraber kanca beraber yakinsiyor. Dizideki fonksiyonlar birbirlerine
kazik atmiyorlar.

Bir adim daha mi yaklasiyoruz arkadaslar, o zaman hep beraber
yaklasiyoruz diyorlar ve yamuk yapan cikmiyor (en azindan belli bir
indexten sonra cikmiyor, yani yamuk varsa da sonlu sayida)

Böyle bir zihniyet icerisindeler. Dayanisma hakim.

Öyle güzel bir sey uniform convergence.