[MD-sorular] en yakin uzaklik

barýþ uðurcan barisevren19 at yahoo.com
31 Ara 2008 Çar 12:07:22 EET

daha once soyledigimiz gibi birim cemberin veya herhangi bir egrinin cevresinde bir kere dolasmakla 20 kere dolasmak topolojik olarak ayni fonksiyon (ya da egri) degil. cunku birbirlerine surekli bicimde donusturulemezler (homotopik degiller...). genelde egri demek (kullanildigi yere gore degisebilir tabii) bir araliktan uzayimiza tanimli surekli fonksiyon.  mesela complex analiz de bu fonksiyonu gamma ile bu fonksiyonun komplex duzlemdeki "goruntusunu" de gamma bar ile gosteriyorlar. simdi gelelim sizin soruya:

eger egriyi tanimladigimiz fonksiyondan bahsediyorsaniz yukaridaki ve bir onceki mesajtaki topolojik argumanlar gecerli. yok soruda "egrinin goruntrusu" nden bahsediyorsaniz (ki sanirim boyle) o zaman bir noktanin bu egrinin goruntusune uzakliginin fourier katsayilari cinsinden degeri ne demek? bu egri bircok degisik fonksiyonun goruntusu olabilir... hangisinin Fourier katsayilarindan bahsediyoruz burda?  dikkatli okuduysaniz, mesela benim size yazdigim ilk cevaptaki ornek aslinda bunu soyluyor.  zaten ornegi de bu yuzden vermistim... degisik n ler icin exp(-inx) fonksiyonlarini almistik, hadi sizin dediginiz gibi yapip (buna gerek bile yok) + sonsuz dan eksi sonsuza goruntulerini dusunelim: hepsininki de "birim cember" ve hepsinin fourier katsayilari birbirinden farkli, hatta farkli otesi birbirlerine dikler!

ark uzunlugu parametresi (arc length parameter) hakkinda yazilanlara gelince, s ark uzunlugu olarak soyle tanimlanir (t bir parametre olsun, f(t)= (x(t), y(t)) ):

s(t) = integral 0 dan t ye [ 1 + |f ' (t)| ^2 ]^1/2 dt, yani t yi 0 dan alip sonsuza gotururseniz s surekli artar... oyle periyodik falan olmaz. bunu bile yazmaya gerek yoktu s egri uzerinde yurunen uzakligi soyluyo, niye periyodik olsun ki? bir tur attiktan sonraki degeri egrinin uzunlugu arti... diye  devam ediyor.

iyi calismalar,

baris