[MD-sorular] "separable" cizge

Kerem Altun kerem.altun at gmail.com
15 Oca 2008 Sal 12:37:09 EET

Merhaba, bir sorum olacak.

G(V,E) tekparca duzlemsel bir cizge olsun, ve "separable" olsun. Tanimi
yazayim:

G'nin bir altcizgesi g ve onun tumleyeni g' olsun. g ve g' cizgelerinin
ortak olarak yalnizca tek bir noktasi (vertex) varsa, G'ye "separable"
denir. Yani elimize bir bicak alip yalnizca o ortak vertex'i kesince G iki
parcaya bolunuyorsa G'ye separable denir.

Simdi G', bu kesme islemini yaptiktan sonra elde ettigimiz cizge olsun. G'
elbette tekparca degil, iki adet tekparca cizgenin birlesimi.

G ve G' cizgeleri birbirine cok benziyorlar. Ornegin agaclarinin yapisi
benziyor. Gerci tekparca olmadigindan, ingilizcede G' cizgesinin agaclarina
tree denmez, forest denir. Turkcesini bilmiyorum.

Sormak istedigim su: bu benzerligin matematikcesi nedir? Yani bir makaleye
yaziyor olsak ne yazacagiz? Ornegin G ve G' isomorphic degil, bu cok acik.
Bu benzerligi anlatacak matematikce bir ifade oldugundan adim gibi eminim.
Tesekkurler.