[MD-sorular] Re: Efe'nin sorusu

Ali İlik aliilik at gmail.com
8 Mayıs 2008 Per 06:18:56 EEST

Sayın Tülay Şenel ve Sayın Yeşim Ümit,

Göndermiş olduğunuz e-postayı izninizle md-sorular listesi'ne de gönderiyorum çünkü orada Efe'ye ve size daha çok ve daha doğru yardımcı olabilecek tecrübeli insanlar var.
Belki bir öneri getirecek olan olur. Naçizane düşüncelerimi paylaşayım bir kaç satırla.

Öncelikle şunu belirteyim ki yapılacak aslında tek bir şey var:
Efe matematik öğretmenlerinin aracılığıyla TÜBİTAK İlköğretim Öğrencileri Arası Proje Yarışmaları'na girsin.
Matematik öğretmenleriyle birlikte proje hazırlasın. Bu yarışmalar nasıl, ne zaman oluyor bunları TÜBİTAK'a sorabilirsiniz. (www.tubitak.gov.tr)
Ancak 8 yaş sanırım biraz erken. En erken kaç yaşında giriliyor, bilmiyorum.

Elbette TÜBİTAK'ın eleştirilecek yönleri olabilir, ülkede her bilimsel aktiviteyi TÜBİTAK yapmıyor ama ilköğretim öğrencileri için kamp ve yarışmaları Efe'ye uygun.

Örneğin 5. sınıftan 6. sınıfa geçen öğrencilere TÜBİTAK YAZ BİLİM KAMPI düzenliyor (http://www.tubitak.gov.tr/home.do?ot=1&sid=2300&pid=2300).
Bu aklınızda bulunsun 5.sınıfta başvurursunuz. (Bu sene için 20 Mayıs son gün)
Bu çok iyi bir fırsat olur.

Şunu belirtmek isterim ki 8 yaşında bir çocuk makale yayımlayabilir. Bir bebek bile yayımlayabilir. İmkansız gibi bir şey ama olabilir.
Efe'nin yeteneği olabilir. Bir soru hakkındaki düşüncesinden bile bazı şeyler anlaşılır.
Öğrencisi olduğu okul da çok çok iyi bir okul sanırım.

TRT veya başka bir devlet kurumu veya bir özel kurum veya bir vakıf size olumsuz yanıt vermiş olabilir.
Malumdur ki ülkemizde bu tarz geri çevirmeler, insanların şevkini kırma vb. olaylar sık rastladığımız türden olgular.
TRT'nin uluslararası derece istemesi elbette anlamsız. Ancak asla pes etmemek gerekiyor malumunuz.

Yalnız Efe'nin gözlemi makale düzeyinde bir başarı değil. Bence ümit verici bir düşünce, evet.
Takdir etmek lazım ancak o soru ve Efe'nin o soru hakkındaki düşüncesi makale düzeyinde değil.
Başka bir örnek vereyim, ben onca çeviri onca teknik yazı yazdım. İngilizce olarak matematik, fizik dersleri verdim ama bir tane bile makalem yok.
Olsaydı da kaliteli olmazdı çünkü yazdığım yazılar matematiksel olarak değersiz, kaliteli değil. Çok kötü yazılar. Çok basit şeyler. İyi şeyler yazmak için çok daha fazla çalışmam gerekiyor.
Makaleleri -Uluslararası hakemli dergilerde yayımlanan- genelde bilim insanları yayımlarlar. Bilim insanı olmak için de en az doktorayı bitirmek gerekir. [En azından bir çokları doktorayı bitirene bilim insanı diyor. Yoksa, elbette, bilimle uğraşan herhangi birine de bilim insanı denilebilir. İşin o kısmı konumuz değil sanırım.]
Kaldı ki herşey makale demek değildir. Ve profesyonel bilim insanı, matematikçi olmayan birinin büyük bir teoremi kanıtladığı çok ama çok çok çok nadirdir.
Neden sizin çocuğunuz olmasın? Olsun. Ama 8 yaşında değil... En azından 21 yaşında mesela...

Başarısını hemen belgelemeye çalışmamanızı öneririm. Biraz pişsin Efe, matematiği daha çok sevsin, matematikle, bilimle ilgili onun seviyesinde kitaplar alın Efe'ye.
Örneğin TÜBİTAK çocuk kitaplarından şu kitap tam Efe'ye göre:

http://www.tubitak.gov.tr/home.do?ot=5&rt=1&sid=228&pid=&cid=1738
      Toplama ve Çıkarma
      Adding and Subtracting Puzzles - 1992

      Karen Bryant-Mole

      Çeviri: Nermin Arık

      Sayfa Sayısı: 32
      Boyutları: 20 x 25 cm
      ISBN 975-403-157-6
      16. Basım - 12.500 Adet

      TÜBİTAK Popüler Bilim Kitapları Çocuk Kitaplığı'ndan aritmetiğin temel işlemleri olan toplama ve çıkarmayı konu alan eğlenceli bir kitap daha. Kim bilmez ki, artı artırır, eksi eksiltir. O halde kolay mı kolay toplamak, çıkarmak, problem çözmek...

      TÜBİTAK Popüler Bilim Kitapları 108

      KİTABIN İLK SAYFASINI BURAYA TIKLAYARAK GÖREBİLİRSİNİZ: http://www.tubitak.gov.tr/tubitak_content_files/populer/cocukvegenclik/g108a.jpg

      TÜBİTAK'ın kitaplarından Efe'ye alın. İlla matematikle ilgili olması gerekmez. Fen bilgisi de olabilir. Uzay ve uzay araçlarıyla ilgili kitaplar olabilir. Mesela şu kitap: http://www.tubitak.gov.tr/home.do?sid=232&cid=1830

            Ay'da
            On the Moon - 2004

            Anna Milbourne - Benji Davies

            Çeviri: Özlem Özbal

            Sayfa Sayısı: 24
            Boyutları: 25,7 x 25,7 cm
            ISBN 975-403-384-6
            Sünger Kapaklı
            1. Basım - 10.000 Adet

            Ay'a gitmenin nasıl bir şey olduğunu hiç merak ettiniz mi?
            Bu güzel, resimli kitapla uzaya çıkacak, Ay'da yürüyecek ve
            dünyamıza çok ama çok uzaktan bakma fırsatını
            yakalayacaksınız.

            TÜBİTAK Popüler Bilim Kitapları 224

            Efe'nin yaşı değiştikçe yaşına göre kitaplar alın. Ama hep matematik kitabı almayın.

            Tanınmış, tecrübeli bir matematikçimiz der ki edebiyat da okunmalı. Hatta edebiyat okunursa matematiği de iyi olur(muş).

             Bir hikayenin, bir romanın da kendi içinde bir yazım formatı, iç dinamiği, bir matematiği var. Mesela çocuklar için dedektiflik gibi kitaplar olabilir. Örneğin, yine TÜBİTAKT'tan 8+ yaş için bir kitap: http://www.tubitak.gov.tr/home.do?sid=229&cid=1769

            TÜBİTAK Bilim Çocuk dergisi olabilir: http://www.tubitak.gov.tr/home.do?ot=1&sid=168

            Şöyle bir etkinlik yapılmış bir ara. Yine olabilirmiş: http://www.tubitak.gov.tr/home.do?ot=5&rt=1&sid=23&pid=0&cid=3908

            Şu anda zaten iyi bir okulda. Matematiği daha çok sevsin, iyi tanısın, bir oyun gibi olmalı matematik onun için. Elbette asla ezberlemesin.

            Ama makale yayımlanması gibi bir ısrarın içine girmeyiniz. Ancak liseye geçmeden, ilköğretim öğrencisiyken bile eğer editörler yazının iyi bir yazı olduğuna karar verirlerse Efe'nin yaşına bakmadan yayımlayacakları bir dergi biliyorum: Matematik Dünyası. İlla da bir şeyler belgelemek istiyorsanız, matematik dünyasına yazı yazsın 4. ya da 5. sınıfa gelince. Bir paragraf da olsa olur. Ama onun en büyük yardımcısı okuldaki öğretmenleri olacaktır. Kendi derslerini aksatmadan okuluna devam etsin. Er geç yeteneği anlaşılır. Çok çok da özel bir eğitime gerek yok, iyiyse zaten iyi bir üniversiteye girecektir.

            TÜBİTAK Çocuk Buluş Şenliği var: http://www.biltek.tubitak.gov.tr/cocuk/bulus_senligi/index.html http://www.tubitak.gov.tr/home.do?ot=5&rt=1&sid=23&pid=0&cid=3907

            Yazdıklarımda karşı çıktığınız yerler varsa, ve görüş ve önerilerinizi lütfen çekinmeden yazınız. Ya da belki listeden de yazdıklarıma karşı çıkanlar olur da siz de çocuğunuza nasıl yardımcı olunacağı konusunda herkesin yazdıklarından sentez yapıp genel bir fikir sahibi olmuş olursunuz.

            [Neden bu kadar uzun ve ayrıntılı yazdım? E, zamanında bana hemen hemen hiç kimse yazmadı ve çok zorluklar çektim de o yüzden.]

            Saygılarımla.

      Ali İlik

      Öğrenci Asistan, Uludağ Üniv. Matematik Bölümü.