[MD-sorular] Bir abelyen grup p*q elemanliysa neden devirli olmak zorundadir?

Ali Nesin nesin at bilgi.edu.tr
7 Kas 2008 Cum 18:02:29 EET

Yazilan her sey yanlis, hem de cok yanlis!

“H değişmelidir, dolayısıyla normaldir.” Yanlis. Degismeli bir altgrup
normal olmak zorunda degil. Yani G/H’den sozedemeyiz. Ama diyelim H normal,
o zaman da gerisi yanlis: H’nin h elemaninin derecesi p ise, G/H’nin
uretecinin derecesi q ise, gh’nin derecesi pq olmak zorunda degil. Ornek 2p
elemanli dihedral grup.

“(**) Biliyorum ki sonlu bir grubun icinde dereceleri aralarinda asal
(diyelim u ve v) olan iki eleman varsa derecesi u*v olan bir eleman daha
kesinlikle vardir.” Bu da yanlis. Ornek : 2p elemanli dihedral grup.

“Sorum su: "p ve q asal sayilar olmak üzere pq elemanli abelyen bir grup
neden devirli olmak zorundadir?"”

Hayir, abelyen olmak zorunda degildir. Ornek : 2p elemanli dihedral grup.

Ali

  _____