[MD-sorular] MD onerileri: Her liseye matematik panosu konulsun

Ali Ilik ali.ilik at ugent.be
12 Kas 2008 Çar 13:47:21 EET

   MD... Matematik Dunyasi dergisi...

   Reklam almayi dusunuyoruz da reklam vermeyi dusunuyor muyuz?

   Gazete ve televizyonlara reklam verecek paramiz yok sanirim. Iyi, guzel.

   Okullara reklam verebiliriz. Soyle: her liseye bilim panosu
zorunlulugu getirilsin. Belkide bilim panosundan ayri olarak matematik
panosu da olabilir. Ve MD'nin yeni cikan sayisi bu panoya konulsun.
Boylece ogrenciler surekli MD'yi gorup -abone olmasalar bile- MD ile
tanisirlar. Lise caginda ufak ufak makale yazmaya baslarlar. Birseyler
uretirler. MD'den haberdar olmayan bircok liseli ogrenci var. Ama eger
pano olursa her lisede, Turkiye'de MD'yi duymayan liseli ogrenci, koy,
kasaba kalmaz. Ustelik bu cok ucuz bir is. Velilerden toplanacak 1'er
YTL ile bu yapilabilir.

   Isin burokrasi kismini bilmiyorum. Herhalde Milli Egitim
Bakanligi'yla gorusmek lazim. Mesela, Ankara'daki universitelerin
matematik bolum baskanlari gitsin -usenmezlerse- Milli Egitim
Bakani'yla gorussun.

   Bu pano zorunlu hale getirilirse MD zincirini kirar. Baska turlu
-su ana kadar gorduk ki; ustelik butun insanustu gayretlere ragmen-
istenilen satisa ulasamiyoruz.

   Bu satirlarin yazari MD ile esas Uludag Universitesi matematik
bolumundeki panoda gordugu MD kapaklarinin albenisine kanarak tanisti.

   Malum, dergi gazete basmak zordur. Bulten biraz daha kolaydir. Pano
en kolayidir. Tabii 'Matematik hakkinda yazmak kolaydir.' demiyorum,
matematik zordur malum oldugu uzere. Pano daha pratiktir... Ogrenciler
matematik ogretmenlerinin danismanliginda 1'er paragraf bile olsa bazi
teorem kanitlariyla ise baslayabilirler. Bunlar panoya konur,
okullarda matematik kulupleri olur. Okudugum lisede saglik kolu o kolu
bu kolu vardi ama matematik kolu yoktu. Sozde Bursa'nin gozde
liselerinden denirdi. Koca tarihi bina. 1883 yilinda kurulmus bir okul
ama her kol var ama matematik kolu bilim kolu yok.

   Turkiye'de kac lisede bilim/matematik panosu var? Kac matematik
bolumunde pano var?

   Otobuste yasli teyze soruyor: Oglum ne uzerine okuyorsun?
Matematik. Gozlerinde yas beliriyor. 80 yasinda bir teyze. Hayati
boyunca cocuklarini okutmak icin binbir fedakarliklarla bogusmus,
calismis cabalamis, mucadele etmis bir teyzemiz. Matematigi
anlamadigi, belkide okuma firsati bulamadigi icin gozleri doluyor,
utaniyor. Muhabbetin devamini getiremiyor. Bogazi dugumleniyor,
icinden 'Keske ben de anlasaydim, biraz da olsa anlasaydim.' diyor.
Simdi soralim ahali: Bu teyzemizin okulunda matematik panosu ve
matematik dergisi olsaydi bu teyzemiz matematigi biraz olsun
anlamazmiydi? Bu teyzemizin matematigi anlamamanin verdigi utancla
gozleri doldugunda, agzindaki sakizi saklatma hizini artirip camdan
disari bakan ama 4.00'la mezun olup Harvard'a PHD kabulu almis bir
genc zuppeyi mi tercih edecegiz yoksa bu teyzeyi mi? Toplum neyi
istiyor? Hangisi dogru? Kafam karisti.

   Matematik panosu gorseldir, her an duvardadir. Kolayca gorulur bir
meydana da konuldum mu cok guzel olur. Ucuzdur, maaliyeti sifirdir.
Bir kere duvara astim mi bir daha para gerekmez. 10 kere gecip de
panoya bakmayan bir ogrenci 11'i geciste bakar. 17. bakista iki satir
okur. 40. bakista 'Ben neden yaz(a)miyorum?' der. 47. bakista MD'yi
alip baksam der, ama pano camdan yapilmis ve kilitli oldugu icin
bakamaz.

   Gider abone olur.

   Al sana 1 milyon abone!