[MD-sorular] grup teorisi

tibet efendi tibetefendi at yahoo.com
17 Kas 2008 Pzt 12:14:25 EET

Aldigim ipucunu kanitladim, devamini getiremiyorum. Önce yaptigim kaniti yazayim.

Iddia: Pozitif gercel sayilarin indexi sonlu olan kendinden baska altgrubu yoktur.

Kanit: (Pozitif gercel sayilar kümesine P diyorum)
K böyle bir altgrup olsun. Indexi m olsun.
P abelyen oldugundan K normal altgruptur. P/K'nin derecesi m olur.
x, P kümesinden herhangi bir eleman olsun. x'in m'inci dereceden köküne y diyelim.
yK'nin derecesi m'yi bölmek zorunda. O yüzden (yK)^m=K olmak zorunda.
Burada (y^m)K=K cikiyor. Demek ki x=y^m, K'nin elemaniymis.
P'nin her x elemaninin K'nin icinde oldugunu gösterdik. Demek ki K=P imis.

Buradan hareketle R'nin P'den baska sonlu indexi olan öz altgrubunun olmadigini nasil gösterecegim?

Varsayiyorum ki R'nin bir tane daha sonlu indexi olan öz altgrubu var. Bu altgrup P'nin icinde olamaz. Cünkü o zaman P'de de sonlu indexi olurdu. Onun olamayacagini kanitladik. Burada tikandim.

Bir ipucuna daha ihtiyacim var.

Tibet