[MD-sorular] Cebir I

E. Mehmet Kıral luzumi at gmail.com
18 Eki 2008 Cmt 21:43:05 EEST

İddia yanlış.

Hem soldan hem sağdan uyumlu bir denklik bağıntımız varsa o zaman x ~ e
bağıntısı bize herhangi bir g elemanıdır G için gx ~ g ve gxg^-1 ~ gg^-1 = e
verir. Dolayısıyla hakikaten de [e] normal bir altgruptur.

Bir G grubu ve normal olmayan bir H altgrubunu alalım. G üzerinde x ~ y
bağıntısını y^-1x elemanıdır H olarak tanımlıyoruz. Yani tam olarak xH = yH
olarak. Bu bize bir denklik bağıntısı verir. Hatta grubun işlemi bağıntıyla
soldan uyumludur. Ancak sağdan uyumlu değildir. Eğer sağdan uyumlu olsaydı
birim eleman e'nin denklik sınıfının normal bir altgrup olması gerektiğini
yukarıda gördük. Bu örnekte ise e'nin denklik sınıfı tam olarak H'dir.