[MD-sorular] ideals in K[x]

Ali Ilik ali.ilik at ugent.be
20 Eki 2008 Pzt 13:44:21 EEST

   'Kalaslar' icin aciklarsaniz sevinirim. Ozel olarak asagidaki iki
sorudaki tum kavramlarin tanimini bilen ve baska hic bir sey bilmeyen
bir kalas icin...

   1- Show that the characteristic of a domain is either 0 or a prime.

   2- Show that a non-zero principal ideal (f) in the polynomial ring
K[x], over a field K, is a prime idal if and only if f is an
irreducible polynomial in K[x].

   3- 'Principal ideal' ifadesinin turkce karsiligi nedir?

   4- 'Quotient ring' kavramini bir turlu ozumseyemedim. Bolumler,
kosetler birbirine giriyor. Anladim aslinda ama emin olamiyorum, icime
sinmiyor. Anladim ama ozumseyemedim, eger anlamak kavrami ozumsemeyi
barindirmiyorsa. Bu konuda onerisi olan var mi? Mesela yukaridaki
teoremlerin -bazi kitaplarda tanim olarak veriliyor- kanitlarini
anladim mi anlamadim mi bilmiyorum. Anladim ama anlamadim.

   MD'nin bir sayisinin onsozundeki "Kanitlar genelde zeka piriltisi
barindirmaz. Nadiren barindirir. Matematikci kanitlari tecrubelerinden
yapar. Esas zor olan konuyu kavramasidir." onsozunu simdi daha iyi
anliyorum. Kanitlari ufak ufak yapabiliyorum ama konuyu anlamasi daha
zor... Bu konuda bir onerisi olan var mi? Daha az aci cekerek nasil
anlariz (cebiri)?

   Acaba surekli once Z'den ornek verip sonra mi tanim ve teorem
kanitlansa bir cebir kitabinda nasil olur, once soyut olarak
kavramlari aciklayip sonra 'Z guzel bir halkadir, bakin iste Z'de tum
idealler principaldir ve bunlar bildigimiz nZ'lerdir.' demek yerine?
Once ornek verilse ve sonra 'Aa! O zaman bunu genelleyelim, hemen.'
denilse...

   Yoksa o zaman MD-2006-I'deki Atiyah'in savlariyla celisir miyiz?

   "[...] Matematik ancak boyle ogreniliyor, yoksa baska turlu mumkun
olamazdi. [...]"

   Celisebiliriz.

   Ama ya Atiyah yanlis dusunuyorsa?