[MD-sorular] ortogonal matris

tibet efendi tibetefendi at yahoo.com
28 Eyl 2008 Paz 20:05:23 EEST

Sevgili Ali Ilik,

1)Verdiginiz üc tanim da cok acik bir sekilde birbirinin ayni.

2)Bir matrisin carpmaya göre tersi, o matrisle carpildiginda birim matirisi veren matristir. Yani ortada kanitlanmasi gereken hic bir sey yok.

3)"In particular" kismi tanima dahil degil. "bu özel durum yukaridaki tanimin dogrudan sonucudur. Ama mühim bir seydir o yüzden bu sekilde in particular diyerek vurguluyoruz" demektir.
Almancada da "insbesondere" kelimesi kullanarak ayni seyi yapiyorlar.
Matematik kitaplarinda hep böyle bu... Anlamadim neden herkes ayni baglaclar kullaniyor.. Matematikcilerin kelime dagarciklari cok dar.

4)mailinizin en altinda yazdiginiz seye deginecegim bir de.. yani kanitlamaya calistiginiz seye..
A*B=I ise her zaman B*A=I dogrudur. Bu bütün gruplarda böyledir. Kaniti cok kolay. Grubun degismeli olmasina gerek yoktur.
Tersi olan Matrisler carpma islemiyle bir grup olusturdugundan (özel lineer grup GL) dogrudan dediginiz sey kanitlanmis oluyor.

Siz bu benim A'li B'li yazdigim seyin özel bir durumunu (B=A^n icin) kanitlamaya calismissiniz. Hem de matrislerin indexleriyle falan. Cok zahmetli bir is.
Ben de öyle seyler yapmistim. Sonra kanitin bir satir oldugunu ve matrislere, indexlere hic gerek olmadigini ögrenince cok sinirlenmistim. Ama insan böyle daha iyi ögreniyor.. Bu da zügürt tesellisi.

basarilar dilerim

Tibet