[MD-sorular] KANGISI YANGULU

delininkalemi at gmail.com delininkalemi at gmail.com
8 Nis 2009 Çar 20:29:49 EEST

Mehmet Ersen Bey...
Benim yönelttiğim soruya yanıt vermemişsiniz ve demişsiniz ki:

    bu soru bağlamında, BU SORUNUN DOĞRU YANITINI BULMAK İÇİN
    'quantifier/niteleyici' kullanılmaya gerek yoktur.
    "Kediler bitki değildir" ha "Hiçbir kedi bitki değildir" ha "Her
    kedi bitki değildir" olarak alınsın.

Öncelikle "quantifier", "niteleyici" değil "niceleyici"dir. (quantity:
nicelik). Ve "kullanılmaya gerek yoktur" değil, "kullanılmasına" veya
kullanmaya" gerek yoktur" denmeliydi. Uygurca'dan önce Türkçe'mizi doğru
kullanabilmek bence daha önemlidir. Konuya gelirsek, ben yine
tekrarlıyorum ki farkeder. Çünkü verdiğiniz iki önerme de, birer
koşullu önermedir. Çünkü:

Önermeler şunlar:
a1: Kediler bitki olduğu için güneş batıdan doğar.
a2: Kediler bitki olmadığı için güneş batıdan doğar.

p: "Kediler bitkidir" (ve bu önerme "Her kedi bitkidir" anlamına geliyor
gündelik kullanımda)
q: "Kediler bitki değildir" ( ki bunun ne anlama geldiği pek de belli değil)
r: "Güneş batıdan doğar"                     olsun.

Şimdi... Yine tekrarlıyorum. Benim yönelttiğim sorunun yanıtına göre, bu
sorunun da yanıtı değişir. Çünkü:

1. Eğer, "q" önermesiyle kastedilen, "Her kedi bitki değildir" ise,
buradaki q önermesi,  "değil p" olarak ifade edilebilir.
(p: "Her kedi bir bitkidir" olunca ~p:"Her kedi bitki değldir" yani
"Bitki olmayan kediler vardır" )
Yani "her kedi bitki değil", ise Bu durumda verdiğiniz önermeler kümesi
tutarlı değildir. Haliyle ikisi de yanlıştır. Çünkü:

a1:   p ise r
a2: ~p ise r
Her önerme karşıt tersine denk olduğundan, bu önermeleri tekrar yazarsak:
a1: ~r ise ~p
a2: ~r ise p   olur ki, buradan neden tutarsız oldukları açıktır diye
düşünüyorum.

2.Eğer "q" önermesiyle kastedilen "Hiçbir kedi bitki değildir" ise
buradaki önermeye "q" önermesi deriz ve tabii ki bu durumda,
ikisinin de doğru olmasında hiç bir sakınca yoktur.

Şu an yazmış olduklarımın yanlış olduğunu farkediyorum :)  çünkü bunlar
koşullu önerme ise, her iki durumda da, bu önermeleri tutarlı yapan bir
doğruluk ataması olduğundan (çünkü her iki durumda da var), "tutarsız"
olduklarını söylemiş olmam yanlıştır. Bir an, aynı önermeden hem ~p, hem
de p sonuç olarak çıkınca aklım çelindi. Yanlış olduğunu farketmiş
olmama rağmen, (kendime ibret olsun diye) mesajı düzeltip baştan
yazmıyorum - Bu kadar "tekrarlıyorum" dersen olacağı budur işte... :)
Koşullu bir önerme için, "doğru" veya "yanlış" tabiri
kullanılamayacağından, "tutarlı" olup olmamaları durumundan
bahsedilebilir. Bu durumda, yanıtım şıklarda bulunmadığından, ben hiç
bir şıkkı seçmiyorum.
Herkese iyi çalışmalar..