[MD-sorular] vektor uzaylari, dik tabanlar vs

Ali Nesin nesin at bilgi.edu.tr
14 Nis 2009 Sal 00:47:00 EEST

Bu konuda yaptigim bir sinav ekte.

A.

  _____

From: md-sorular-bounces at matematikdunyasi.org [mailto:md-sorular-bounces at matematikdunyasi.org] On Behalf Of Kerem Altun
Sent: Monday, April 13, 2009 1:40 PM
To: Ali ilik
Cc: md
Subject: Re: [MD-sorular] vektor uzaylari, dik tabanlar vs

Esasinda sagduyulu olmak gibi bir iddiam yok, hele bilim insani olmak gibi bir iddiam hic yok. Ama bir sonraki cumleyi okursaniz orada ancak Gram Schmidt prosedurunu anlatabilecegimi yazmistim. Soylemek istedigim suydu ki, eger birisi gelip, "tamam bu prosedur cok guzel cok dogru da, her zaman bunu uygulayabilecegimizi nereden biliyoruz" diye sorsa, yani benim listeye sordugum soruyu sorsa, buna verecegim yanit "bak iste sekilde goruldugu gibi uygulaniyor, herhangi bir durumda uygulanamamasi icin hicbir sebep yok"dan ote bir sey olamaz.

Aslinda sonlu boyutlu vektor uzaylari icin Baris Ugurcan'in yazdigi sey ikna edici olabilir. l_2 uzayinda v ile baslayan bir bazi bulabilecegimizi nereden biliyoruz? Zorn onsavi mi gerekiyor? Hadi bazi bulduk diyelim, Gram-Schmidt'i sonsuz kez uygulayamayiz, ona omur yetmez. v'ye ve birbirlerine dik sonsuz tane vektor oldugunu bir sekilde kanitlamak gerek.

Muhendislikte oncelikle sezgisel olarak birseyleri kanitlamak gerekebiliyor, ve hatta bazi durumlarda yetebiliyor da. Diger muhendisleri ikna etmek yeterli yani :)

Kerem