[MD-sorular] degismeli diagram ve universal property

tibet efendi tibetefendi at yahoo.com
5 Ara 2009 Cmt 17:19:05 EET

Bu cebirdeki degismeli diagramlar var ya. Hani bir kümeden digerine hangi oklari kullanarak giderseniz gidin, ayni elemani ayni elemana göndermis oluyorsunuz.
O diagramlara neden degismeli deniyor? Degismeli olan ne orada? Oklar mi?

Bir de "universal property" nedir allahaskina. Bir universal property'dir gidiyor iki senedir. Ögreniyoruz bir sürü universal property ama simdi bana biri dese ki bak bu universal property'dir, ben ona inanmak zorundayim. Wikipedia'dan da okudum, bir sey anlamadim. Kategori teorisi falan bilmeden bunu anlamanin bir yolu var mi?

Universal property bir nesnenin öyle bir özelligi ki bu özellik o nesneyi tanimlamaya yetiyor. Bu mudur?
Yani o zaman grup aksiyomlari gruplarin universal property'si midir?
Ya da Peano aksiyomlari dogal sayilarin universal property'si midir?

tibet