[MD-sorular] degismeli diagram ve universal property

Ali Nesin anesin at nesinvakfi.org
5 Ara 2009 Cmt 21:46:12 EET

Degismeli diagram su demek: Eger bir noktadan/kumeden/yapidan bir baska
noktaya/kumeye/yapiya iki degisik bicimde gidebiliyorsan, hangi yolu
kullanirsan kullan ayni sonucu elde edersin.
"Universal property", yani "evrensel ozellik" bir tane degildir. Birkac
degisik kavrami vardir. Benim tansor carpimi yazimda bunlardan biri
tanimlanmistir. Gelecek MD'de bir baska evrensel ozellikten sozedecegiz.
Mesela kartezyen carpim, ayrik bilesim, direkt limit, ters limit, ozgur
grup gibi kavramlarin her biri ayri bir evrensel ozellikle belirlenirler.
Evrensel ozelliklerle ozellikle ilgilenmek istiyorsan kategori teorisi
ogrenmelisin. Cok hosuna gidecektir. Ama iyice anlaman ve keyfine varman
icin ortalamanin ustunde bir matematik kulturu gerekebilir. MD'de
basladik. Devam edecek.