[MD-sorular] maymun sorusu

Ezgi Kantarcı ezzzgi at gmail.com
6 Ara 2009 Paz 22:17:05 EET

Merhaba,
Şimdi bizim hesaplamaya çalıştığımız şey burada abrakadabra yazmasının
ortalama ne kadar süreceği, yani ilk abrakadabra yazdığında ne kadar süre
geçmiş olacağı. Yani ilk abrakadabra yazdığında oyun biterse oyun ne kadar
sürer ortalama gibi düşünebiliriz.
AB ve AA örneklerinden gidersek, mesela ele aldığımız n'lik bir dizide kaç
AA veya kaç AB yer aldığı, yani sıklıkları, veya n adımlık bir dizide yer
alıp almış olmamaları bir şeyi değiştirmiyor bence. Zira aradığımız bu
değil. 3 saniyede AA geçmişse mesela ilk iki saniyede mi son iki saniyede mi
geçmiş bizim için farkeder.
AA ve AB'nin ortalama bekleme süreleri farklı olmalı. Bunun nedeni de şöyle:
İlk iki saniyede AA ve AB'nin gelme olasılıkları aynı, 1/4. Yani ikisi için
de 1/4 ihtimalle oyun 2 saniyede bitiyor.
Farkı yaratan devamı. Oyun bitmediyse ve devam ediyorsak eğer oyunun 3.
saniyede bitme olasılığı AB için daha fazla
Çünkü AB için oyunun ikinci saniyede bitmemesi demek ilk iki saniyede BA BB
veya AA gelmesi demek. Bunların 2 tanesi A ile bittiği için 3. saniyede
oyunun bitme olasılığı 3/4 * 1/3 = 1/4.
AA için oyunun ikinci saniyede bitmemesi demek, ilk iki saniyede AB BB veya
BA gelmesi demek. Bu durumda 3 saniyede oyunun bitme olasılığı 3/4 * 1/6 =
1/8
Devamı için de bu böyle gidiyor. Eğer daha önce AA gelmemişle son ikilinin B
ile bitme olasılığı daha yüksek yani sıradaki adımın AA olma olasılığı daha
düşük, AB durumuna oranladığımızda.
Yani AA için ortalama bekleme süremiz daha fazla.
ABRAKADABRA'da da, oyunun 11 saniyede bitme olasılığı her dizi için eşit,
ama abrakadabra için daha çok bekliyoruz.
ezgi