[MD-sorular] matematik yapma süreci

Metin Odun metamaths at gmail.com
7 Ara 2009 Pzt 21:12:37 EET

Cemal Yıldırım yanılmıyorsam felsefeci(ydi). Matematik felsefesi ve bilim
felsefesi ile ilgili kitaplarını yarım yamalak okumuştum ama bayağı oluyor.
Pek bir şey aklımda kalmadı.

Sorum, her ne kadar matematiksel değil felsefik bir soru olsa da, yanıtını
felsefecinin değil de matematikçinin gözüyle yazılan bir yazıdan okumak
isterim. Hatta mümkünse bir matematikçinin yazısını... Bu, benim gibi
matematiği yeni öğrenen birine ilk etapta daha faydalı olsa gerek. Yoksa
felsefecilerin matematikle ilgili yazdığı yazılara çok şüpheyle bakıyorum ve
beğenmiyorum pek açıkçası. Zira matematiksel süreci derinlemesine yaşamamış
bir felsefeci matematik hakkında ne kadar anlamlı atıp tutabilir ki?
Önermelere falan giriyorlar, oralarda tıkanıyorlar sanırım. Ben şöyle, çok
somut, elle tutulur örnekler arıyorum. Somut derken örnek soyut matematikten
konular da olabilir, misal, çok soyut bir cebirsel konu olabilir. Bu ana
malzememiz olsun. Öyle bir teorem söyleyin ki o teoremin sınırlarını
konuşalım, öyle bir teorem söyleyin ki bir tanıma yol açsın. Öyle bir tanım
söyleyin ki iki örneği yerle bir etsin, vs. Elbette bunlara örnekler
bulunabilir kolayca ama bu örnekler başta tartışmaya açtığımız konuyu
derinlemesine yanıtlayabilir mi, o önemli.

Soruyu netleştirelim: matematik yapma sürecini bol matematiksel örneklerle
(mümkünse belirlenmiş bir konu etrafında), matematikçinin kaleminden
felsefik olarak ele alan -yani bir matematikçi tarafından yazılan- yazılar,
yorumlar. Sorumuz bu.

Poincare'nin yazısı öyledir umarım. Teşekkürler.

Metin