[MD-sorular] Goldbach sanisi

Metin Odun metamaths at gmail.com
7 Ara 2009 Pzt 22:26:24 EET

"Bana gore isin gorulen zorlugu bu, siz ne dusunuyorsunuz?"

Goldbach'ın zorluğunun nerede olduğunu (tam manasıyla) anladıysanız
Goldbach'ı çözmüşsünüz demektir. Bu, herhangi bir problem için de doğrudur.
Eğer bir sorunun ne olduğunu anlayabiliyorsanız o soruyu çözersiniz. Ben
"Bir soruyu anlama" olgusunu böyle tanımlıyorum. Soruyu anlamakla çözmek
elbette farklı kavramlar ama gerçekten anlamak bir soruyu, çözümünü de
yapabilmektir. Çözümünü bilmediğimiz soruyu anlayamayız. Tabii burada soru
derken derin bir olguyu işaret ettiğim açık. Üstünkörü sadece nesir şeklinde
ifade edilen, ve sadece soruyu çözmeye başlayabileceğin kadar anlamayı
kastetmiyorum. Yani, sorunun "ifadesi"ni kastetmiyorum. Soru dediğim, soru
ve derinlikleri...

Bu dediklerimden şu çıkıyor. Bir soruyu anlamadan da onu çözebiliriz!! Ama
buradaki anlamak kelimesi yukarıda anlattığımla aynı değil elbet, ifadesini
anlamak anlamında.

Özetle, bir sorunun ifadesini anlarsak soruyu çözme ihtimalimiz var amma ve
lakin tam anlamıyla soruyu hakkını vererek anlarsak, derinliğini
anlarsak soruyu *kesin* çözeriz. Aslında derinlemesine anlamakla çözmek
hemen hemen aynı şey oluyor o zaman. O zaman yukarıda soruyu anlamakla
çözmenin aynı olmadığını ifade ederken kullandığım anlamak ifadesi
derinlemesine anlamak anlamında değil.

Mola istemiyorum(!) Devam...
Yazsana yazsana, Tibet Efendi felsefe yazsana:))

Metin