[MD-sorular] FW: obeb-okek

tibet efendi tibetefendi at yahoo.com
17 Ara 2009 Per 21:31:21 EET

Oluyor. ÖSS'ye hazirlanirken benim de karsima cikmisti.

OKEK, o sayilarin ortak (tamsayi)katlarinin en kücügü.

"Tamsayi katlari" lafi yanlis anlasilmasin. OKEK'lerinin tamsayi olmasina gerek yok.
Örnegin 2/3, 1/3'ün 2 katidir. Oradaki 2'nin tamsayi olmasi gerek.

(Yoksa her rasyonel diger bir rasyonel sayinin rasyonel bir kati oldugundan OKEK tanimlanamazdi.)

OBEB de ortak bölenlerinin en büyügü. (ama bölüm tamsayi olacak)

a/b ve c/d rasyonel sayilarinin OBEB ve OKEK'lerinin ne oldugunu sen bul. Kendin bulursan bir daha unutmazsin. Ben yine de veriyorum cevabi:

a/b ve c/d'nin
OKEK'leri OKEK(a,c)/OBEB(b,d),
OBEB'leri OBEB(a,c)/OKEK(b,d)'dir.

Simdi benim soruma gecelim, bu soruyla ilgili bir sorum var:

Biri bu OBEB OKEK kavraminin en en genisletilmis hali nedir söyleyebilir mi? Ben PID'lerde ideallerin OBEB'i o ideallerin toplami olan ideal, OKEK'leri ise kesisimleri olan ideal diye canlandirdim kafamda. Tamsayilar halkasi icin bildigimiz tanimla örtüsüyor.

Ama yukaridaki örnekte Q'yu Z-modülü olarak aliyoruz. Modül PID üzerindense OBEB OKEK kavramlarini bu modüllere genisletebilir miyiz? Örnegin desek ki a ve b ideallerinin gerdigi iki altmodülün OBEB'leri a+b idealinin gerdigi altmodüldür. Var midir bunun örnegi? Yapilan ya da yapilabilen bir sey midir? Ise yarar mi?
(Modül M ise a idealinin gerdigi altmodül derken a*M'yi kastediyorum. Yani bu tarz carpim seklinde yazilan elemanlarin gerdigi altmodül)

PID isini ben cikarttim. Halkanin PID olmasi zorunlu mu OBEB OKEK tanimlamak icin?

tibet