[MD-sorular] Gödel'in eksiklik teoremi

Ali Nesin anesin at nesinvakfi.org
30 Ara 2009 Çar 23:52:05 EET

Sorunu anlatacagim ama once perspektifini degistirmem lazim.

Iki turlu teori olur dogada:
1) Grup teorisi gibi, aksiyomlarini zaten tahmin ettigin teoriler.
Bunlar genellikle sonlu sayida aksiyom icerirler. Oyle olmasa da en
azindan recursive'dirler.
2) Elinde oncelikli olarak bir teori degil matematiksel bir yapi olur.
Ornegin (R, +, ., <, 0, 1) gibi (gercel sayilar yapisi). Buna dilersen
exp ve sin ve cos fonksiyonlarini da ekleyebilirsin. Simdi bu yapida
dogru olan tum onermeleri al. Bu bir teoridir ve elbette celiskisi
olmayan bir teoridir (cunku teorinin onermelerini dogrulayan bir yapi
vardir, dolayisiyla teoriden celiski cikamaz.). Ustelik herhangi bir
onerme icin, ya bu onerme ya da bu onermenin degillemesi teoridedir.
Yani bu tam bir teoridir. Bu teori recursive midir? Recursive olmasa da
recursively enumerable midir? Ana soru bu. Cunku neyin teoride neyin
teoride olmadigini bilmen lazim teorinin bir ise yaramasi icin.

Birincisinde teoriden basliyorsun, ikincisinde yapidan.

1) Yukardaki birinci durumdaki gibi Peano aritmetigini alabilirsin ya da
grup teorisini alabilirsin ya da "theory of totally dense ordered sets
without end points"i alabilirsin ve bu teorilerin tam olup olmadigi
sorusunu sorarsin. Ilk ikisi tam degildir, ucuncusu tamdir.
2) Ikinci durumdaki gibi bir yapi alip, bu yapinin teorisini
aksiyomlayan sonlu, o da olmadi recursive, o da olmadi recursively
enumerable bir aksiyom sistemi bulmak istersin.

Simdi (N, +, x, <, 0, 1) yapisi (yani dogal sayilar yapisi) cok dogal
bir yapidir. Bu yapida dogru olan onermeleri recursively enumerable bir
bicimde yazabilir miyim? Daha temel bir soru: Sonlu sayida onermeyle bu
teoriyi aksiyomatize edebilir miyim? Yani bu yapida dogru olan her
onerme, onceden belirlenmis sonlu sayida aksiyomun bir sonucu mudur?
yanit bildigin gibi olumsuz.

Ali