[MD-sorular] küre ve silindir

E. Mehmet Kıral luzumi at gmail.com
13 Şub 2009 Cum 00:42:21 EET

R^2 --> R^3
(x,y) |--> (cosx, sinx, y)
göndermesi R^2 ile görüntüsü arasında yerel bir diffeomorfidir. Yani her bir
(x,y) noktası etrafında öyle bir U komşuluğu bulabiliriz ki U ile f(U)
aralarında diffeomorfiktir.

Parametrizasyondan kasıt bu olsa gerek.

Tek bir harita ise sonsuz silindirin atlasını yapmaya yetmeyecektir. Yani
R^2 ile sonsuz silindir arasında bir diffeomorfizma yoktur. Olması, tüm
topolojik yapılarının, değişmezlerinin aynı olması anlamına gelirdi. Sonsuz
silindirin temel grubu (Z,+)'ya eşyapısalken, R^2'ninki tırışkadan
(trivial).

Not: ilk kanıt bana doğru geliyor.