[MD-sorular] Kure yuzeydir: simülasyon?

Ali ilik aliilik at gmail.com
22 Şub 2009 Paz 22:33:36 EET

Tabii h=0 da bir hiperdüzlemdir. Yani R^n'de yarıküre R^n'deki küreyi R^n
deki hiperdüzlemle (n-1 boyutlu düzlem) kestiğimizdeki bulduğumuz iki
parçadan biri demektir. Kenarsız düşünürüz bunları gerekirse.

Yüzeyin tanımı yarım yamalak oldu. Yarım yamalak bile olmadı, çeyrek yamalak
oldu.

Derste homeomorfizm kelimesi kullanmadan verdik. Mathworld'deki regüler
surface tanımı güzelmiş. Direkt örten almış orada.
Biz şöyle almıştık sanırsak. Hala daha misafirlikteyiz.

x: D'den E^3'e birebir bir fonksiyon olsun. Buna bir yama denir. Burada D,
E^2'nin bir açığı.
Ya bir saniye pardon bu difeomorfizm falan. Jakobyen. Ya bunlar Manfredo Do
Carmo'da gayet güzel yazıyor. Eve gidince bir daha bakarım. Üstünkörü bakıp
derine dalmak istememiştim. Adam orda tersinin sürekliliğinin, işte yüzeyin
falan o tanımların herbişeyinin neden öyle tanımladığımızı daha ilk
sayfalarda anlatmış. Nefis bir kitap... Rank 2 olacakmış. Kısmi türevler
bağımsız. Jakobyeni hiç sevmemiştik, artık sevmeye başladık.

Öyle bir yama olacak ki manifold üzerindeki verilen her p noktasının her
epsilon komşuluğu ile yüzey adayı manifoldumuzun kesişimi Ekare nin bir D
açığından Rküpe tanımladığımız bu regüler birebir ve tersi sürekli olan
yamamızın D altındaki resiminin içinde kalacak. Bu tarz şeyler. Güzel
şeyler.

Tibet Efendi'nin sorularını Sivas-Eskişehir maçını kahvede izlerken
yediğimiz çekirdekten arta kalan kesekağıdına tepesi mavi gövdesi sarı
bakkal kalemiyle bir internet kafede yazıp yolda düşündük. Biz asla sosyete,
elit çocuğu değiliz. Olmadık, olmayacağız. Herkes eşittir.

Bir dersten -mesela Dif geo II- 2 kere kalmak dünyanın en güzel şeyidir
bazen.

22.02.2009 tarihinde Ali ilik <aliilik at gmail.com> yazmış: