[MD-sorular] animasyon_devam ve teorem: matematik çok zordur.

Ali ilik aliilik at gmail.com
23 Şub 2009 Pzt 10:15:35 EET

*Teorem: Matematik çok zordur.*
*Kanıt: En altta.*

Geyikten önce az buçuk mat: 8 şeklindeki pasta kalıbı yüzey değildir çünkü
ortada 1-1lik bozuluyor. Haftalık hayatta kendini kesen şeye yüzey
demiyorsak matdede dememeiz doğal. Möbus şeridinin yüzey
-yönlendirilemeyeninden- olduğunu biliyoruz. Artin'in algebrasında manifold
olmayan bir örnek var. Şöyle bir şekil: &. Bu manifold değildir çünkü kesim
noktasında lokal olarak öklidyen değildir: doğru biçiminde değildir.

*Çemberde ((-1,0), (1,0)) açık çapını çemberin üstüne ve altına yollarız. Aa
ama fonksiyon olmuyor. Sonra kalan noktaları örteriz falan diyecektik. Neyse
ya, çemberi iki yama ile birebirliği bozarak örtebiliriz diye iddiada
bulunacaktık. Neyse sonra düşünürüz.*

Tibet Efendi, Mersi(nlimisiniz?).

Gönderdiğiniz şey zaten hayal edilebilir, çok basit birşey. Aradığımız,
yüzey tanımının her maddesini açıklayan bir animasyondu -komşuluk kesişim
falanca'yı da içeren, semboller içeren birşey- ama herhalde öyle birşey çok
spesifik birşey. Fazla kasmayalım o zaman, tamam. Hani bir deyim vardır:
şeyini buldun şeyini arama diye; helvayı buldun fıstıklısını arama. (İskoç
atasözüdür bu.) İstenilse yapılabilir öyle birşey, animasyon. Eğer hoca
olursak, öğrencilerimize böyle birşey yapabiliriz ya da yaptırabiliriz. Şu
an vaktimizi daha verimli kullanmamız lazım.

Ben kelimesini kullanmak istemediğimden böyle yazıyoruz. İyelik eki bile
kullanmak istemiyoruz. Çünkü egoizm bugün ve geçmişte de insanlığın büyük
sorunlarından.

Mailinin altına ismini yazmak. Mail adresinden kimliğimiz belli.
Ne diye yazarız?

*Kanıt:* Yüzey diye günlük hayatta küçümsediğimiz, aman canım çok basit diye
geçiştirdiğimiz şeye bakarmıyız? Tanıumlamak için neler lazım. Difeomorfizm,
homeomorfizm, ters fonksyion, açık küme. E limit kavramını, ilk başta nefret
ettiğimiz epsilon-delta kavramını bulmak için 06-I Atiyah röportajından
hatırladığımız "Newton, Cauchy vb. kişiler matematiği anlamak, kavramak ve
basitleştirmek için yaşam boyu müthiş bir gayret gösterdiler."
Epsilon-delta. Ne kadar şahane bir tanım ama yıllar almış o hale gelmesi.
DAha difeomorfizmin dsi yok o zamanlar. Özetle, yüzeyi çok yakın zamanda
tanımlayabilmişiz.

Eywah eywah. Matematik çok zormuş.

22.02.2009 tarihinde tibet efendi <tibetefendi at yahoo.com> yazmış: