[MD-sorular] ustsinir ve altsinir

berat okutan tazi55 at hotmail.com
25 Şub 2009 Çar 00:57:38 EET

Geometrik bir çözüm:

Çevresi pi birim olan bir çemberin üzerinde bir noktadan başlayıp bir birim bir birim saat yönünde ilerlediğini düşün. Sonlu adım sonunda asla başladığımız yere dönemeyiz çünkü pi irrasyonel. Adım uzunluğumuzu her zaman yarısından az olacak ve pi'ye irrasyonel olacak şekilde değiştirebiliriz. Bunu da şöyle yaparız:

A noktasından saat yönünde harekete başladık, bir adım sonra B ye vardık, k adım sonra da A'dan tekrar geçtik diyelim. Bu durumda A ve B üstünde olamayız (çünkü adımımız pi ile irrasyonel) A ve B arasında bir yerde oluruz. Ve bu bulunduğumuz yerin A'ya ve B'ye uzaklığı yine pi'ye irrasyoneldir. Eğer A ya B den daha yakınsa, k adım k adım ilerlediğimizde  en fazla ilk adımımızın yarısı kadar (saat yönünde) ilerlemiş oluruz. Eğer B'ye daha yakın ise k-1 k-1 adım ilerleyerek  yine en fazla ilk adımımızın yarısı kadar (bu sefer saatin tersi yönünde) ilerlemiş oluruz. Aynı şeyi yeni adımımız için de yapabiliriz.

n'i mod pi de düşünmek, uzunluğu pi olan çemberin üstünde birer birimlik adımlarla gezmekle aynı şeydir. Çemberin üzerinde istediğimiz kadar küçük aralıklarla gezebildiğimizden, yoğunluğu elde etmiş oluruz.