[MD-sorular] kirarak ücgen yapma sorusu

tibet efendi tibetefendi at yahoo.com
13 Oca 2009 Sal 03:10:17 EET

Mailiniz iletilmisti. Ali Nesin ikinci kere göndermis oldu. En azindan bana gelmisti önceki mail.

Son MD elimde olmadigindan hangi grafikten bahsettiginizi bilemiyorum.

Ama soruyu yazmissiniz. Soru yazdiginiz gibiyse ihtimal bence de 1/4.

Benim soruyu cözme yöntemim su:

Cubugu ilk kirdigimizda tam ortasindan bölmüs olma ihtimalimiz sifirdir. Dolayisiyla bir taraf daha uzun olmak zorunda. Uzun olanin uzunluguna a, kisa olaninkine b diyelim.
Buraya kadar bir ihtimal hesaplamiyoruz cünkü bu zorunlu bir hamle.

Ikinci kirisimizda kisa olan parcayi kirarsak hayatta ücgen elde edemeyiz.
Dolayisiyla ikinci kirisimiz uzun olan parcaya denk gelmek zorunda.
Uzun cubugun da tam ortasindaki (iki yandan esit mesafede duran) ve b uzunlugundaki kismina denk getirmemiz gerekiyor. (bunu aciklamiyorum, cizen hemen anlayacaktir. ücgen esitsizliginden cikiyor)

Dolayisiyla bizim ikinci kirisi dogru yapma ihtimalimiz b/(a+b)dir.

Yani b bütün cubugun kacta kaciysa ikinci kirista dogra yerden kirma ihtimalimiz o sayidir.

Bunu da cizdigimizde tabani 1, yüksekligi 1/2 olan bir ücgenin alaninin birim karenin alanina orani cikiyor. Ihtimali kücük kücük dikdörtgenlerde simüle edip sonra o dikdörtgenleri ufaltiyorum integralin tanimindaki gibi yapiyorum.

Sonucta benim buldugum ihtimal de 1/4.

Benim grafikte yansitilmasi mümkün olan bir alan olmadigi icin MD'dekinden farkli bir mantikla soruyu cözdügümü düsünüyorum. (Dedigim gibi MD'yi görmedim, ama siparis etmistim, bir hafta sonra gelecek. O zamana kadar kimse bir sey yazmazsa ben oradaki cözüme bakip bir yorumlar daha yaparim.)

Basarilar.

Tibet