[MD-sorular] 3x3 kare

Erdem Ünal unalerdem at gmail.com
11 Tem 2009 Cmt 13:38:44 EEST

Once daha basit bir soruyu cozmeye calisalim. Elimizde dort tane 1 , bes
tane 0 olsun. Amacimiz 3x3'luk kutulara bunlari (her kutuya bir tane 1 ya da
0 gelecek sekilde) yerlestirmek. Oyle ki her sira ve sutunda en az bir tane
1 gozukecek. Bunu kac degisik sekilde yapabiliriz?

i) Bir sutun iki tane 1, diger iki sutun sadece bir tane 1 icerir. Bu sansli
sutunu 3 degisik sekilde secebiliriz.

Sansli sutunu sectikten sonra sira diger iki tane 1'i yerlestimeye geldi.

ii) Geriye kalan 1 lerden ilkini (bir satira) 3 farkli sekilde
yerlestirebiliriz. Eger daha once yerlestirdigimiz 1'lerin herhangi birine
ait sutuna yerlestirirsek, son 1 icin yanlizca 1 secenegimiz kalir; ancak
once yerlestirilen 1'lerin sutunlarına yerlestirmezsek, son 1 icin 3
secenegimiz kalir.

Dolayisiyla 3*3*(2*1+1*3) = 45 farkli sekilde yerlestime yapilabilir.

Simdi 0 lar ve 1 ler ayirtedilebilir olsunlar. Bunlarin kendi aralarinda yer
degistirmeleri 4!*5! farkli dizilim gerektirecek. Sonuc  45*4!*5! olur.