[MD-sorular] Olasýlýksýz

tibet efendi tibetefendi at yahoo.com
21 Tem 2009 Sal 18:15:42 EEST

Her birinin kendi yatagina yatma ihtimali derseniz soru ilginc degil ve cözümü kolay.
(Metin Sarayköylü'nün yaptigi gibi)

Sorunun ilginc hali su sekilde:
En az bir kisinin kendi yatagina yatma ihtimali nedir?

n sonsuza giderken bu ihtimal ilginc bir sekilde 1-1/e'ye yakinsiyor.
(e burada Euler sayisi, yani 2,718281...)

Bunun kaniti inclusion-exclusion principle'la yapiliyor.
http://en.wikipedia.org/wiki/Inclusion-exclusion_principle

Inclusion-exclusion principle'i kullanmayan baska bir kanitini da görmüstüm. Bayagi ilginc numaralar kullanilmisti ama kanitta. Yani sihirli bir kanitti.

Kaniti yazmiyorum. Olasilik teorisi tarihinde ünlü ve önemli problemlerden biridir.

Soru genelde su sekilde sorulur:
Bir dans partisine n tane es geliyor. Her kadin rastgele bir erkek secip onunla dans etmeye basliyor. En az bir kadinin partiye beraber geldigi esiyle dans ediyor olma olasiligi nedir?

(Ödevimdi oradan biliyorum)

tibet