[MD-sorular] para tuzagi 2

tibetefendi at yahoo.com tibetefendi at yahoo.com
1 Haz 2009 Pzt 14:46:40 EEST

Görkem'in yaptigi hesap cok güzel. Sanirim en kolay yolu da bu.
Onun yazdigi seyin aciklamasini yaziyorum, kendisi her seyi dogru yazmakla beraber, aciklamalardan biraz tasarruf etmis.

i eksigim varken i-1 eksigim kalmasi icin ortalama kac kart almam gerekiyor?

1. aldigim kartin yeni bir kart cikmasi ihtimali.
i eksigim var bir kart satin aldim. Bu kartin bende olmayan bir kart olma ihtimali i/N.
2. aldigim kartin yeni bir kart cikmasi ihtimali (birinci cikmamis olacak)
i eksigim vardi birinci karti aldigimda bende olan bir kart cikti ama ikinci karti aldigimda bende olmayan bir
 kart cikti. Bunun ihtimali (1-i/N)*i/N.
3. aldigim kartin yeni
 bir kart cikmasi ihtimali (ilk ikisi basarisiz olacak)
Bunun ihtimali de (1-i/N)^2*(i/N)
Bu sekilde devam ediyor ve beklenti degeri icin Görkem'in yazdigi seri ortaya cikiyor.
(i/N) + 2*(i/N)*(1 - i/N) + 3*(i/N)*(1 - i/N)^2 +
Bu seri de yakinsiyor, toplami N/i. (türev alarak bulunuyor bu toplam.)

Bu durumda N eksikten N-1 eksige ortalama N/N adimda,
N-1 eksikten N-2 eksige ortalama N/(N-1) adimda,
1 eksikten 0 eksige ortalama N/1 adimda varirim.

Bunlarin da toplami aradigimiz cevap, yani N*(1+1/2+1/3+...+1/N).

Zar sorusu cevap 6*(1+1/2+1/3+1/4+1/5+1/6)= 14,7 cikiyor. Görkem'in dedigi gibin.
Para tuzagi sorusu icinse cevap: Ortalama 4505 kart satin alinca futbolculari tamamliyor.

tibet