[MD-sorular] a-n

Ali Nesin nesin at bilgi.edu.tr
3 Haz 2009 Çar 01:02:13 EEST

Verdigim tahribati bir nebze gidermeye calisayim.

a_n, dizinin n'inci terimini temsil eder.

Buradaki n, "canli" bir degiskendir, n yerine istediginiz sayiyi
koyabilirsiniz ve her seferinde baska bir eleman bulabilirsiniz.

Bazi kitaplarda bir dizi (a_n) olarak bazi kitaplarda da (a_n)_n olarak
gosterilir.

Amerikalilar daha salapati (ama daha pratik) olduklarindan (a_n) yazdiklari
da olur. Ben Fransiz ekolunden yetistigim icin (a_n)_n yazmaya alismisim.

(a_n)_n yaziliminin, (a_n)_{n > 0} ya da (a_n)_{n cift sayi} gibi
varyasyonlara izin verdiginden belki daha kalabalik ama daha pratik
buluyorum.

Amerikan kitaplarinda bile (a_n)_n yazilimini eminim bulabilirsiniz.

(a_n)_n yazilimindaki n'ye "olu degisken" diyebiliriz. Buradaki n'leri m
yaptigimizda nesnenin anlami degismez. Bir baska deyisle (a_n)_n = (a_m)_m
olur.

Ote yandan a_n ifadesinde n yerine m yazarsaniz bal gibi de a_n, a_m'den
degisik olabilir.

Diziler, MD- 2007-I, sayfa 24-26'da ve MD- 2007-III, sayfa 32'de
aciklanmistir. Ege Azuz arkadas eger bu yazilari okumussa ve tam nerede
anlamamaya basladigini soylerse ben de ona gore kendime cekiduzen veririm.

A.

  _____