[MD-sorular] öss sorusuna yanıt

Buğra Kuloğlu bugrakuloglu at hotmail.com
14 Haz 2009 Paz 00:14:32 EEST

paylaşımınız için teşekkürler

Üçgenim a b c kenarlarından oluşan bir üçgen olsun soruda verildiği gibi bütün kenarları orta noktalrından birleştiren doğru parçaları oluşturmadan önce oluşucak her doğru parçasının birleşim dışında kalan kenara paralel olduğunu göstermemiz gerekiyor bu geometrik yorumdan sonra soruyu cebirsel ifadelere taşıyabiliriz.

Ön sav 1:bir üçgenin içinde iki kenarı orta noktalarından birleştiren bir doğru vardır ve bu doğru diğer kenarlara göre taban olarak kalan kenara paraleldir(savın ispatı ekte gönderilmiştir sanırım taban tanımım yanlış oldu)

ön sava göre doğrular paralelse thales bağıntısından dolayı yine öss tabir olan orta taban tabirini kullanıp kenar uzunlukları a/2 b/2 c/2 olan bir üçgen oluşturulmuş olur aynı şekilde bir daha işlem tekrarlanırsa oluşan üçgen a/4 b/4 c/4 kenarlarına sahip olur yine ön savdan kenarların nasıl bir bağıntıda oluştuğu görülmüş oluyor kenarların bağıntısı bilindiğinden kenar uzunlukları verilen bir üçgenin alanını veren teoremi kullanabilriiz

Ön sav 2:bir üçgenin kenarları x y z olmak üzere bu üçgenin alanını kök içinde x+y+z/2.(x+y-z)/2.(x+z-y)/2.(y+z-x)/2

şeklinde ifade edilebilir(kanıt yine ektedir)

şimdi kenar uzunluklarını ve bu üçgenlerin alanlarını hesaplamayı bildiğimizden işi cebire dökebiliriz

ilk alan kök içinde x+y+z/2.(x+y-z)/2.(x+z-y)/2.(z+y-x)/2 dir

ikinci alan       x+y+z/4.(x+y-z)/4.(x+z-y)/4.(z+y-x)/4

üçüncü alan     x+y+z/8.(x+y-z)/8.(x+z-y)/8.(z+y-x)/8

  şeklinde gitmektedir sanırım alanlar arınsadada olan bağıntı anlaşılmış oluyor bunu şöle ifade edebilirz

ilk alan=A OLSUN

İkinci alan=A/16

üçüncü alan=A/16.16

dördüncü alan=A/16.16.16

dizi=A( 1+1/16+(1/16)^2+(1/16)^3.......

Ön sav 3 : r>0 ve 1>r olmak üzere

1+r+r^2+r^3+r^4.... =1/1-r dir(ispat yine ektedir)

artık son hamleyi yapabiliriz burada r miz 1/16 olduğu için tüm alan=1/(1-1/16) den ilk alana A dediğimden tüm alan=(16/15).A

Özür dileyerekten ekte diye belirttiğim ön savların ispatını ekleyemedim en yakın zamanda göndericem teşekkür ederim