[MD-sorular] Gent'teki İranlı ve Matematik Köyü

Ali ilik aliilik at gmail.com
10 Mar 2009 Sal 21:40:18 EET

Not: Hassas bir konu olduğundan 2 gün internete girmedim ve soğukkanlı
yazmak istedim.

"Kimse kusura bakmasın, 26 yaşına gelmiş bir insan bir zahmet para kazansın
bir şekilde. "

*Çok reddetmeci bir anlayış bu. Tinercileri, jiletçileri, kürdü, çerkezi,
lazı, ermeniyi, çalışkan olmayanları, iyi iş yapamayıp boş gezenleri,
küfürbazları, fahişeleri, onu bunu böyle ayrımcılıkla dışlayarak bir yere
varamayız. Toplumu topluma kazandırmalıyız.*

*Sen doğuştan zenginsin herhalde. Para kazanmak nedir bilirmisin? Kaldı ki
vurguladığım burs kavramı değil, yaş kavramı. Şöyle yorumluyorum: 26
yaşından büyük bir lisans öğrencisinin matematiğe ciddi katkı yapabileceğine
inanmıyor olabilir TMD. Ben 29 yaşındayım ve hem kendim hem ailem borç
batağında. Kendi paramı kazanıyorum, çalışıyorum ama borç batağındayım. Sen
klavye tuşlarıyla oynarken ben Avrupa'nın başkentinde 10 gün boyunca büyük
bir ciddiyetle hazırladığım muhteşem bir sunumla 20 dakika şakır şakır bir
kere bile "ee" demeden ingilizce konuşup milletin ağzını açık bırakarak
matematik köyünü tanıttım. Millet bana sunumdan sonra soru üstüne soru sordu
sunumdan sonra. Ve çok muhtemelen Gent Üniversitesi Matematik Bölümü'nün en
iyi öğrencilerinden biri ve grup teorisi meraklısı bir öğrenci önümüzdeki
sene matematik köyünde olacak. Bana uçak bileti sordu. Ona yardımcı oldum.
*
"TMD iyi bir iş yapıyor gönüllü olarak, burs veriyor. Vermese kimse "neden
vermiyorsun" diyemez bence (derneğe bağışta bulunanlar hesabını sorabilir
tabii ki). Bursu da istediğine dağıtır ve bunun hesabını sadece destek
olanlar sorabilir, bence."

*Çok yanlış. TMD topluma hizmet eden bir dernek olarak görülmelidir. Bir
matematik derneği burs vermezse o derneğe "Neden burs vermiyorsun?" denmez
olur mu hiç? TMD'nin burs vermediğini söyleyen olmadı. Matematik Köyü'ne
gelenlere verilen (TÜBİTAK) bursun(un) başvuru formları ve prosedürü bile
adamı deli eder. Müthiş uğraşlar verilmiştir. Bunların farkındayız.*

"Katılımcı olarak katıldığında rahatsın, her şeyi eleştirmek kolay. Ama
organizatör isen, iş çok zor. Bu yüzden ben bu türlü organizasyonlara
katılınması gerektiğini düşünüyorum, en azından köstek olmayalım."

*Bu satırların köye geçen az ya da çok emeğini çok kişi bilir. Hayır,
sandığınız gibi herşeyi eleştirmek kolay değildir. Adam akıllı eleştiri
yapmak çok zor bir iştir. Ben iyi yaparım. Adam akıllı eleştiri yapmak
dünyanın en zor işlerinden biridir.*

"Üstteki maddeyi yazarken aklıma geldi. Diyelim ki üyelerden çoğu da 26
yaşın üzerindekilere burs verilmesini istemiyor, "bu madde kalkarsa biz
TMD'yi desteklemeyiz" diyorlar. Buyur burdan yak..."

*Yakalım. Öyle zaten ki öyle bir madde var. Buradan şunu anlıyoruz. Bir
insan prof. olsa bile zihniyeti yanlış olabilir. Zihniyet değişikliğine
ihtiyaç var. Gent'te çalışma izni alma sırası beklerken yanımdaki İranlı ile
konuşuyorum. Yaşını sordum. 40 dedi. Doktora yapıyor. Biyo bilmemne
mühendisliği. Dedim ne ayak burda yaş sorunu yok mu? Gent'te ilk günlerimdi.
Yok dedi burda icraata bakarlar. Yaşa göre insanları kategorize etme yok,
dedi. Yaşlıysan tecrübenden faydalanmak için sana öncelik bile tanırlar,
dedi. Yaşlı futbolcuların Avrupa'da nasıl canavar gibi oynadığını görüyoruz.
Bizde 60 yaşında dedeler pörsümüş halde yürüyor. Başka toplumlarda adam 80
yaşında hala çalışıyor. İran'da Türkiye'den fazla özgürlük var dedi.
anlattı, hak verdim. Adam 40 yaşında, doktoraya daha yeni başlamış. Tek
kişilik özel yurt, 100 Eruodan fazla para falan veriyorlar. Yemek ve uçak
bileti cabası. Düşün artık... Katkısı olmayacak olsa bile insana saygıdan
dolayı adamı destekliyorlar.
*
"Bu düşünceye sahip bir insan bence gitmesin zaten Matematik Köyü'ne filan.
Allah, Matematik Köyü'ne gözünü matematik bürümüş, aşklı, şevkli, "deli"
insanlar nasip etsin. Özellikle başvuran sayısının çok olduğu dönemlerde
Matematik Köyü kontenjanına giren insanlar, oranın hakkını vermeliler."

*Matematik Köyü'nü destekliyorum. İyi bir yerdir. Gitmeyin demedim
hiçkimseye. Aksine, gidin diyorum.*
*Benimkisi bir tepki. Bir manifesto. Bir isyan. Bir başkaldırış. Bir
mücadele.*
*Bir devrim. İnsanları yaşlarına göre kategorize edenlere karşı bir tepki.*
*Belki yanlış düşünüyorum gerçekte. Ancak doğru düşündüğüme inandığım için
hala aynı fikirdeyim, yazdıklarımı savunuyorum.*
**
*Matematik Köyü hepimizin. Bir kişinin köye gitmemesi köye zarar vermez.
İster gitsin, ister gitmesin. Köy orada. Kapısı yok. Yar çalıları, gir
içeri. Ne güzel matematik yapılıyor.*
**
*Matematik Köyü ne köye gitmeyenin ne köye gidenin tekelindedir. Köy
dünyanın nimetidir.*
*Kapısı herkese açıktır.*
**
*Ben köyüme birazcık küsüm o kadar.*